About Me

Tuesday, May 15, 2012

Oooo.....laaaaa....haiiiii.


“Mirah hanya suka ular sawa dan tidak pernah rasa takut, malah sayang padanya,” kata Wan Nor Amirah Wan Apendi, 12, dari Kampung Bechah Tendong, di sini. Dia tidak gentar menjadikan ular sawa seberat lima kilogram (kg) dan dua meter panjang sebagai teman karibnya sejak kecil dan sering menemaninya setiap hari ketika meluangkan masa lapang, menyiapkan kerja sekolah dan mengulang kaji pelajaran.------Ini adik ni yang cakap ye, Tuan/Puan.

The adik also called her slimy friend, sayang. Kau mampu, Kiah? Berkawan karib dengan ular? Ni ular betul tau. Bukan ular dalam seluar mahupun ular katanama ganti untuk set-set yang tak boleh harap.

Bercakap mengenai ular...hari ni tadi masa saya menaiki keretapi dari Paddington ke Cardiff, ada dua orang student melayu duduk didepan saya. I think they must have thought I ni orang Pilipin..tak pun Brazil ka, Miss Venezuela ka (ishh tak nak kalah) sebab mereka berdua tu tengah bercakap pasal seorang kawan mereka yang kononnya adalah mempunyai sifat2 ular. While one dok mengadu habis-habisan, another pujuk dan suruh si tukang adu tu mengambil iktibar dari kejadian dia berkawan dengan ular itu.

I pun tatau sifat2 ular cemana, melainkan kalau kita nampak ular kita misti lari bengkang bengkok gitu. Ada peribahasa kejam berbau racist pernah mengatakan between ular dgn kelly ng, kita kena bunuh kelly ng and lepaskan ular tu. I suppose, the reference was made berdasarkan lidah ular yang bercabang lagi berbisa itu. Entah lah.

Tapi kita kan manusia...and we can never be too careful. Mungkin masa kita berkawan dgn seseorang tu dia nampak macam arnab tapi lelama bertukar menjadi ular. Tak pun dia tu memang ular sejak azali tapi camouflage as arnab.

The girl was so cut up about her 'ular' friend betrayal. Dah kenal lama katanya and she trusted her. Bab percayakan orang ni...macam berjudi juga. Kita selalu dinasihatkan, jangan mudah percaya. tapi kalau hidup penuh rasa was-was, serupa hidup dalam kandang ular aje.

Kalau setakat kena tipu, anggap aje lah itu dugaan Allah. Kadang2 orang yang kita rasa menipu tu, agaknya tak ada pilihan lain dan terpaksa menipu. Ni bukan nak condone perngai menipu tu but sometimes things get complicated and at that time (waktu menipu tu) telling lies seems to be the only way out.

Ada jugak yang hobinya menipu sebab itu penyakit nya. They have to lie about things that they think will make them look good. Untuk orang2 yang macam ni, walaupun hobinya menipu, skill menipu nya kurang bagus. Pasal tu saya buat suggestion supaya anda simpan log book. Contoh penipuan tak synchronised? Ada. Tapi tersangat details nanti orang terasa. Tak apalah. 

Adakah adik diatas itu berkawan dengan sayang nya, sebab dia nak orang tau dia tu mega berani? Tak jugak. The bond between them are natural. Ni bukan bangsa nak kawan dengan orang sebab orang tu glamer supaya dia pun boleh lah tumpang glamer. Nak kawan dgn fashion designer, artist suam2 kuku walaupun jumpa sekali terus request friend kat pesbuk. Ye lah..dia nak orang tau dia kawan orang pemes.

Macam2 kan ? Ada orang tanya saya, adakah penipu patologi ini juga tergolong dalam sakit mental? Saya rasa tidak...sebab orang yang menipu ni sedar yang dia menipu dan dia tahu kenapa dia menipu. Cuma dia rasa tak salah saja. So kalau benda yang salah dirasa betul, besar kemungkinan nya adalah sedikit kecacatan otak. Mental kita hanya sakit dimusim sakit so kalaupun kita membuat benda tak betul semasa time-time mental kita sakit ni, itu adalah ransangan dari sakit itu. Menipu tak habis2 walaupun orang dah tahu yang apa yang kita cakap tu hanya propahan belaka, bukanlah disebabkan kesakitan otak yang selalunya hanya bersifat sementara. That is, if you ask me..is cacat. Mungkin tak lah se extreme kecacatan lain...tapi cacat lah jugak.

Ada ubat ke? Entah. Agaknya bila dah kena pulau, kena sembur depan2 oleh sipemulut lantang yang lain barulah nak berenti menipu kot.

Sekian.

8 comments:

NenetPenne (NP) said...

bagus jugak kawan dgn ular at least ular ni tak menipu..

tak pun boleh ajar ular ni pi geget orang yang bermuka2... eh ular ada gigi ke nak geget2? ha ha ha..

Unknown said...

Mak pownnn suka ular nyah heii..baekk yang betul betul menjalar maupun yang betul betul dok dalam seluar **chabottttttttttttttt

Makji Esah said...

Nenet..ular cenggini tak gigit rasanya..dia telan terus

Hjh Leemah, awok memanggggg

Anonymous said...

macam bagus jer awok ni mengata orang.

Makji Esah said...

Anon..ohh saya memang bagos. Awok masuk blog ni yg mmg motif penubuhan nya mmg nak ngata orang, pun sama gak berdosa kan? Gi la baca blog ustaz, kompom tak ngata orang...eh ye ke?

Anonymous said...

Adoi.... Rasa mcm nak copy and paste aje kasi kawan 'ular' i baca, mmg sesuai....

Makji Esah said...

Anon..silalah... :)

aking said...

amboi derah makleemah kalau bab ular2 dalaman ni kan, ni se lagi...set mane plok hok jenih dok berahi ke org tapi baca gok blog orang. kalau tak suka, taknak sakit hati mata telinga mahu pun limpa....gi baca blog hajahazwanita mustik gumbira hahaha