About Me

Saturday, December 17, 2011

Kita Dan Stress

Patutlah Budak Lurpak tu sangat stress sampai sakit kepala....sebab dia tak merelease kan stress nya dengan menengok X Factor. (apasal la ko bley stress? Aku kalau ada stock sambal, takde nya hidupku stress)


Kenapa kita diserang stress ya? Adakah sebab kucing kita dok manjang sakit tanpa tahu apa punca nya? Ke sebab kita rasa segala masalah dalam rumahtangga kita adalah di delegate kan kat kita tanpa rasa rela oleh laki kita tu? ---cepat makan cili sebab aku tau prawn cocktails mu dah abis.


Pernahkah kita fikir, apa perlunya kita rasa stress dan menyusahkan kepala kita sendiri? Apa perlunya kita risau, serisau risaunya sambil mendera body kita (dengan memakan tanpa henti, membuat alasan comfort eating lah konon nya?)


Adakah masalah kita tu didatangkan kepada kita atau kita yang mencarinya sendiri? I wrote about student Melayu yang buat PHD ni...I pun tak ingat bila tapi kalau you all rajin scroll, adalah cerita nya dalam previous post. Takdelah cerita banyak pun, ye lah...saya ni kan sudah menyain policy confidentiality, so saya takleh lah sewenang-wenang nya cerita masalah orang kepada orang lain, tapi saya bley lah alter cerita tu sambil mencoverina fakta-fakta penting. Budak itu adalah muda dari saya...dan pandai. Ye lah, dah bley buat PHD..pandailah kan...I ni degree pun semput. Berdasarkan pengalaman saya keluar masuk spital orang sakit jiwa, orang lelaki ni memang kalau stress, akan stress cow-cow and pig-pig. Bersyukurlah kita orang pompuan ni dijadikan pandai menyambil-nyambil (kata Org Pilah) makno eh..sambil memasak lauk makan potang, kito orang pempuan ni sambil masak tu buleh laie membuek tikam kek baju...something like that lah. Or contoh paling glamour..orang pompuan boleh me manage Bank dan beratus-ratus pekerja bawahan...dan boleh jua me manage kobau-kobau balau kat rumahnya. Stress memanglah stress kann..stress keja, stress anak..stress orang lain ada LV kita takde...banyak punca stress orang pompuan ni, tapi mereka pandai menyelang-nyelikan stress nya so, tadelah sampai naik gila kan?


But si puak-puak jantan, satu stress...maka mereka akan menumpukan seluruh tenaga untuk memikirkan masalah tu...leaving no space for other thing. If only they all pandai menyelang-nyelikan masalah diorang macam skill diorang gilpren sana sini, maka tidak adalah stress yang berlebihan..tak gitu? Hehehe...


Bila budak Melayu ini stress sampai sakit2 dan terpaksa ditahan ditempat yang selamat, maka saya pun telah ditugaskan untuk bekerja dengan dia. The whole 15 weeks I kerja dengan dia, we don't really exchange much words. It is very obvious dia ada masalah lain, but men being men, manalah nak bercakap sangat..(dah nak senget pun ego masih tinggi pokok kelapa) and the whole time dia dok pikir pasal benda yang dia sendiri tak tahu nak buat apa. Pada satu hari...I cakap dengan dia...awak sembahyang tak? Dia tak jawab. I cakap...macam nilah, you are going to find coping with your stress very hard because you never allow yourself to think about something else. Cuba you try sembahyang..sebab masa sembahyang tu, you kena khusyuk dan lepas sembahyang tu, mintaklah pada Allah tenangkan fikiran you.


After that our session was a lot easier. He is a lot calmer...I think that was all that he was lacking. He wasn't calm.


Some of us may need to depend on outside agents to be calm. This can be obtained through your physician. Our body system works differently. Orang yang dalam spital tu kena dipaksa menjadi calm dengan memakan ubat. Sebabnya otak dan hati dah tak communicate. Some of us don't need to. And it is important that we know that once we get to the stage of over -overwhelming, we must take a step back and think.


Ada benda yang kadang-kadang tak sampai dek kemampuan kita. Kita cuba, cuba dan cuba...dan kalau kita mampu selesaikan nya sekalipun, masa dan ketika tidak menolong dan ultimately kita tergagal.


Ada orang yang penting dalam hidup kita kadang2 tak reti dan tak nak berubah. Kita pun kadang2 tak nak berubah jua tapi mengharapkan orang berubah. So, apa yang boleh kita buat? Kalau ada, maka kita buatlah masalah kita tu jadi lebih mudah...kalau tak ada, tanyalah diri kita sendiri...nak ke kita bertahan? Adakah kita memerlukan masalah ini dalam hidup kita yang tak panjang ni?


Kita kadangkala memerlukan orang lain dalam hidup kita...dan mahu orang lain tu memahami masalah kita. So, bercakaplah dengan orang itu...sebab dengan bercakap sajalah akan membuat kita tahu apa bahagian kita. Kalau orang tu tak nak menolong or tak nak memaham, kita pun tahu dan akan berhenti berharap dan mencari harapan lain dari sumber lain.


Tak ada gunanya menyeksa jiwa ber stress-stress ni....


Sekian.

3 comments:

DeLancrettLurpak said...

oleh sebab den stress memanjang, and to make someone shares the agony with me, telah ku email supervisorku itu. biar dia rasa christmas tahun ni tak berapa best, kihkihkih. lepas email, terus ilang sakit kepala, tapi tak leh la buat selalu cenggini, ada yg supervisor set my email as spam kangggg...

aking said...

yes uols, mek pernah stress sampai ____*sambil flip fringe-ada lagi ke fringe?* sbb nak pass paper in 1 seat......skrg mak dah nak 2 tahun hidup dlm stress, mek dah OK! now stress pls come back muahahaha

Makji Esah said...

B Lurpark..kau tu stress dicampor dgn hati kijam...muahahaha.

Aking, wah...suka ke ber feeling2 serabut palo?