About Me

Sunday, February 20, 2011

Hari Ini Hari Ahad.....

Semenjak ada orang guna PC saya kat opis, saya rasa 2nd job saya sebagai penulis laman blog takde moral semacam akan terbongkar. Tapi saya tahu sangat, orang opis saya manalah ada masa nak membaca menda-menda camni...lagipun sayakan cakap melayu separuh, cakap English separuh.

Lagipun ada orang pandai bijaksana dah tegur grammar saya tunggang dan langgang. Maka, saya kenalah masuk kelas BI balik. Ye lah, kerja sosial services manalah ada cikgu atau professor yang nak check penggunaan BI saya kannn? Tapi tak apa...itu tidak mematahkan semangat saya, cuma dengan orang itu, menyampah tahap light-light sudah jadi fat-fat. Saya bukan menyampah sebab dia tegur saya. Saya menyampah kat ketrampilan dirinya yang dia rasa mega bagus tu. Adakah saya jealous? Ohh..tidak sekali. Bahan tulisannya adalah bahan gelak ketawa saya. Ketrampilan dirinya yang dia rasa bagusss itu adalah point untuk saya menginsafkan diri saya, bahawa sepandai-pandai orang, ada jugak bingai nya.

Saya rasa, semakin banyak kita bercakap pasal diri kita sendiri, semakin terserlah kekurangan kita. Orang yang saya menyampah ini suka sangat cakap pasal dirinya sendiri tak pun mengeluarkan pendapat ilmiahnya dan menjadikan dirinya sendiri sebagai reference. Kihkihkih...

Ada orang suka cerita pasal keperfect'an kehidupan dia swomi-isteri. Kita lupa juga, kalau swomi kita perfect, kita pulak yang syaitan. So, buat apalah nak puja-puji partner kita tu ketahap orang yang baca pun sampai nak muntah? Buat nya tetiba kita tertangkap swomi kita tu masa dia tengah berdating dengan kekasih gelaps nya?

Ada sorang ni pulak, sangat vangga dengan pengalamannya belajar kat UK sekaligus menjadikan dia penutur English dengan accent yang berhabuks-habuks. Takde pun. Mannerism English pun jauh sekali, yang ada cuma accent dia sendiri yang dia buat-buat. Tidak ada special nya accent orang di England ini, and if there ever was is the perfect pronounciation. Apalah yang nak di vangga kan ayat-ayat profanities yang lain? Okaylah if you want to make that your claim to fame that you use English as your master language.

But if I must, bagitahu you all...kalau nak dengar baca perfect English mannerism, bacalah blog Kiah, bekas kawan saya yang dah lama tak hupdate blognya tapi akan meghoyan kalau saya yang tak update.

Baru-baru ni, saya ada keluar dengan seorang kawan MC. Lepas tu saya cakap kat MC..lain kali, saya tak payah ikutlah. Kenapa katanya? Saya kata saya tak suka orang tu. MC tanya, apsal pulak? Saya katalah, oh dia kutuk this person (yang dia tak tahu saya kenal) padahal tu lah first time dia jumpa saya. Saya cakap lah, orang yang dia kutuk tu kawan you (MC) kan? Kawan you tu (situkang kutuk) tak terfikirkan perasaan you bila dia kutuk kawan you depan I? MC diam. Saya pun cakap dengan MC, you pun hati-hatilah apa you nak share dengan sikaki kutuk tu..tak pasal2, satu Malaya tahu cerita you.

Tapi, orang yang macam ni ada dimana-mana saja...di Europe dan Middle East, Afrika ceruks mana pun ada jua. Ish..saya ni suka cakap hal orang..ntah-ntah saya pun gitu.Tapi nak bercakap hal-hal orang pun ada caranya..yakni, bercakaplah hal-hal yang berkenaan dengan diri kita dan dirinya saja..hal dia dengan orang lain, biarlah dia settlekan sendiri. Takde guna nak cari pengikut, sebab kita sendiri pun tak tahu kalau kita bermasalah dengan orang, adakah salah tu salah kita ataupun salah orang itu.

Oh ye. Saya juga ingin mengucapkan tahniah tak berapa ikhlas saya kepada orang di Norway itu. Saya happy kerana dia berbadan dua tetapi saya adalah jealous sampai gelap bijik mata sebab dia nak balik Malaya for good.

Juga kepada kawan saya yang sedang merancang pembunuhan swomi nya, saya doakan...hambiklah dulu reta-reta nya sebelum dia mati. Pun begitu, mungkin dia berperasaan begini kerana dia sedang stress, yelah bila hati panas, semua pun panas. Kita sudah tahu kekurangan partner kita bila kita mula-mula kawan dengan dia...dan setelah bertahun-tahun, kita juga tahu, harapan untuk dia berubah untuk menjadi haiwan berdarah panas adalah tipis. Tetapi kita misti ingat, dialah orangnya yang berada dekat kita dan khidmat nya adalah penting jua dalam hidup kita. Ye, kita memerlukan penjagaan penuh dan perhatian. Itu betul. Tetapi, andai kata kita dapat orang yang memenuhi criteria kita, adakah kita mampu memberi penuh penjagaan kepada dia jua? Dan mampukan kita hidup di era baru dengan orang baru, setelah lamanya bersedap-sedapan dengan keadaan kita yang taklah berapa perfect tapi bolehlah bertahan?

Sebenarnya, dimasa saya pulang bebaru ni..saya juga balik dengan ultimatum. Saya nak cakap dengan MC, okaylah...saya dah puas turun naik kapalterbang dan setelah setahun, muka hidung awak pun takde saya nampak terbit kat pintu rumah saya. Kita sudah tua. Saya tak mahu membuang masa saya lagi. Panas jugak hati saya ketika itu. Tetapi bila saya dalam kapal terbang berbelas-belas jam itu, saya pun fikir....17 tahun dulu pun dia berperangai serupa ini jua. Kalau nak diugutpun..tak akan jadi apanya.

So, saya buat macam biasa saja....saya habiskan masa buat apa saya nak buat dan berjumpa kengkawan saya (ini adalah penipuan besar, kata Kiah & Sally) dan pada satu malam, MC tanya saya, you okay ke? Saya kata saya okay. Saya pun cakaplah dengan dia tujuan asal saya dan kenapa saya berubah fikiran. Saya cakaplah...dari dulu,saya tahu awak memang tak tahu apa yang awak mahu dalam hidup awak..tetapi saya tetap ada. So sekarang, tak ada guna saya nak start pasang harapan yang macam KLCC. Saya rasa saya sudah terbiasa dengan perangai awak yang huduh itu. So, tak apalah..selagi awak sayang kat saya..saya akan adalah, dan kalau tidak..saya pergilah.

So friend, we will get used to something not ideal but bearable. I think until we know what we want, let's just stick to what we know for now. Safe option.

9 comments:

ColourfulSock said...

Hjh Esah, (saya kan kena berhati hati dgn penggunaan nama ini), awak manyak bagus ada itu prinsip. I am getting used to some of the not so ideal situation, tapi hati saya banyak rapuh dan akhirnya selalu berakhir dgn saya amok gila. How to stick like that one.

Saya juga demam hari nie :( Sedih juga bila sorang diri and sakit badan .... Have to get use to it :(

Makji Esah said...

Weihh Stoking, hati saya pun rapuh jugak. Siapalah yang suka benda yg tak ideal kann? Tapi, ada choice kah kita? Alih-alih asyik dok komplen benda yg sama jugak..so yg sebaiknya, kalau takde plan besar-besaran...tahan sajalaa...nak amuk gila kang org kata gila pulak..habislah reputasi saya sebagai pompuan tak gila. Ishhhh...

cik said...

Oh. 'type'less terus. tak tahu nak kata apa sbb dah sebijik kena atas hidung. tup tap tup tap 7 years jugak i bertahan dan bertabah.

rad said...

Just wanna say, thank you...
for updating often this days hehehe

Mama Huptihup said...

mak aji,

terima kasih..saya terima ucapan tahniah itu walaupun suspen adakah ucapan itu untuk saya..dan walaupun ianya tak berapa ikhlas, saya terima dgn hati terbuka besar stadium merdeka :P

balik malaya untuk setahun dulu, kalau semua beres baru blh continue..mcm biasalah kan :D

Makji Esah said...

Cik..waa, gitu ka? Sure you dah realised betapa penatnya bercakap benda yang sama sepanjang masa kann?

Rad...errr, welcome.

Amboii hanggg, stadium merdeka dah lama dah hey!!! Shah Alam punya pun lagi besaq. Setahun punnn....mak jelezzzz occay???

ColourfulSock said...

Hjh Esah,

Sharing with you values I gathered during the training I attended last week, trainer named Alphonse and he is the best!!! These values that I can relate to your entry ...

1. Ego must go
2. Rubbish must throw
3. Do not let the situation controls you, let you control the situation
4. Tuhan tau (God knows)
5. World must be better because of me

Im off to bed. Catch up again. You are insane and people know that too :P

Makji Esah said...

Oh stoking...good for you if the training made you feel sane' er.

NenetPenne (NP) said...

sudah lama saya tak datang jengok blog ini tapi hari ini saya datang dan saya rasa sungguh pelik bila mak aji berbahasa malaysia baku...