About Me

Friday, September 17, 2010

Entry - Bawaklah Bersabar

Huiyoooo...ramai nya orang sudah gaduh! Ampat olang sulah mati....2 olang sudah tunang...and satu olang, sulah mintak lia munya luittt. Cilaka itu Nolman Hakim!!!


Itu pergaduhan orang yang glamerr. Yang semi-glamour....gaduh dalam pesbuk aje, pastu bawak masuk orang lain yang sibuk nak gi kerja. Haiyaa...sulah tatak kilija ka? Well, this should stop now or I might risk incurr someone else's wrath. WE should look after ourselves more...people can get annoyed for no reason. Benda sikit2 pun jadi besar. I ni jarang..jarangggg sangat gaduh dengan kawan (ye lah..kawan sama banyak dengan gigi, nak gaduh pe benda kan Kiah?) but paling selalunya, I pun kena tarik masuk dalam boxing ring sekali. I'm not some Ratu Perpaduan sejagat mcm orang Cambridge & Hull, I give opinions where matters...selalunya yang orang tak suka dengar lah kann..but since when orang suka mendengar nasihat jika mereka itu berasa menjadi mangsa?

Ada kawan sekolah I ni, sekarang tgh musim bergaduh dengan adik dia. Via Pesbuk. Laaa hai. Hari-hari ada status yang menyakitkan mata. She is my best friend la kiranya, kawan dari tadika...nak I tegur karang...takut dia tak suka. Tapi kalau dah ada status berbau ugutan macam nak melakukan GBH or ABH kat sesesorang, meh sini I nak cakap dengan you, be careful what we write in the eyes of the public. Sebagai law student yang tidak pass, I tahulah sikit-sikit mana and apa yang kita takleh tulis. You carut orang, orang boleh charge you with common assault, you ugut orang..nak lempang, nak hempuk..nak hantar tambi estet...kan ke threatening behaviour tu. Disebabkan I ni kerja memerlukan CRB (this msg goes to you too, Izuan) maka hati yang panas dan tangan yang ringan untuk mendusyum kepala puak-puak tertentu terpaksa disimpan didalam peti saja. So, janganlah sesuka nak membuat criminal record ye???? Maka, takut lah kita kepada Criminal Record Bureau itteww....(Izuan..tahan aje lah hati dgn SomSomPakPak tu...)

Kepada semua mangsa pergaduhan...I rasa, cara paling effective untuk menangani masalah ni ialah....kalau orang buat hal kat kita via angin lalu i.e. kita hanya mendengar dan mengesyaki perbuatan jahat orang melalui jalan angin (mulut la kannn) maka, tidak ada gunanya nak berpanas hati dan menyerang balas. Satu, kita tak tahu apa yang kita dengar tu betul. Kalaulah betul pun...situkang bawak mulut tu, perlukah nak mengadu domba? Kita dengar cerita orang itu..kita dengar cerita orang ini. Apa kita buat dengan cerita-ceriti itu? Kita cerita dengan hosmet kita yang tak tahu benda pun...dan berpakat gelak ramai-ramai. Bukan apa you, kelakar. You jumpa orang tu jugak pusing2 kampung...pastu you cakap hal dia. Dia pun cakap hal you dengan orang yang dia kenal jugak. Lepas tu rasa ketidakpuasan hati dari sikit jadi sebesar Notre Dame. Yang kesian nya, orang yang tukang dengar...selalu jadi mangsa.

Kepada adik-adik...yang berada nun jauh (via Eurostar) di Parits & Brussels. Selagi kita tak dengar mulut orang mencemuh kita dengan telinga kita sendiri, maka anggaplah itu suara syaitan. Jangan buat FB macam nursery playground. Kalau orang yang membawa mulut, itu adalah masalah orang yang bawa mulut tu dengan situkang cerita nya. Bila hati panas, kita boleh dan senang jadi paranoid. Kita rasa semua orang sakit hati dengan kita. Hal you tak puas hati dengan orang,tak payahlah nak dikirai untuk tatapan umum. You know the truth sudah la...

I ni selalu sangat terbabit. Bencik taww. Dulu ada orang Doha, camni gak pesen nya. Adu domba sana sini...lepas I tegur, diam pulak. Kepada sipemangsa, janganlah jadi mangsa kepada orang yang boleh dipersoalkan kapasiti akal pikirannya.

Some get over defensive....just because you think you serve the right to express what you think, you justify the fact that you can question others standing. Pe halll?

Mulut ni susah betul nak dijaga kenkadang....apa yang diniat baik, kenkadang tak selalunya keluar dengan baik. Tapi yang penting hati misti mau baik..walaupun mulut macam longkang tersumbat kan???

When altercation involves people I know, ada jugak case yang I paksarela tawww kena involves. Kosser. Jagalah adab dengan kata-kata yang kita keluarkan kepada kawan-kawan. Dulu ada budak PHD ni (tetappp ni nak guna contoh) dok maki-maki panggil orang unta la..apa lah. Buat apa? You jatuhkan kehormatan diri you sendiri. Orang hanya lebih simpati kalau kita redha dengan kecelakaan yang tuhan nak uji kat kita. Nasib baik dia tak marah bila kena tegur...

Jangan panggil orang atau samakan orang dengan Dajjal. Awak kan perlu menjaga akhlak semasa menunaikan tanggungjawab ni? Kita tak tahu apa nasib kita..selamat ke kita..bahagia ke kita. Kita tak tahu. Saya hanya cakap mengikut pengalaman.

Saya tiada istilah potong kek. Saya akan berkata-kata bila saya berasa perlu dan kasihan. Baguslah kalau kita tak mintak dikasihan orang, tapi kalau orang nak kesian kan kita, kita terimalah kerana itu rezeki. Saya kasihan kerana pergaduhan atas rasa salah faham ataupun mulut samsu haram adalah bodoh.

Pun begitu kepada kawan-kawan saya...silalah jangan gaduh dengan saya ye? Saya tahu lah saya buruk akhlak, tapi kita duduk jauh dari makbapak...dan kita mungkin memerlukan antara kita (dan karipap & pulut kuning Makji Eton)

Kepada Kiah...who I bear no barrier to maki hamun kutuk pitnah, and still the one who loves me enough to be a back up driver...nantilah ceklat dan Walkers crisps mu. Kau tak nak ke McCoy crisps?

Bersabar lah..ber maaf maafan lah..dan...kepada my friend yang berkempen kat pesbuk tu, udah udah lah. Ko tak malu ke orang kiri kanan menengok ko meghoyan sensorang???

Ciaooo.

5 comments:

aking said...

entry yg dinanti2 kan susula kes kejadian..me loike....loike...ceroh mata aku nok gi kelas.

ya nok ngoyan pun kene lah tgk umur kan? heehee

Makji Esah said...

Aking..mung sokmo nok jadi kuah kacang nahhh???? hahahaha..miss you..nanti mung masok ye...MC kata yer nok suruh mung masok. boleh kita makan dgn makji etong sekali...

Unknown said...

yang terjadi benda macam ni lepas raya...betul, ai dan Makji Eton yang dinch hoi apa satu (including uolss jugaklah) terpalit sama..I know everybody nak kita dengarkan apa yang terjadi but I ni dah berkawan ngans emua orang, wishing, hoping and praying for the best.... komuniti kita kat Eropah ni pun kecik..so eloklah berbaik dan bermaafan sahaja.. chinese whispers..internet..semua ni as long as tak face to face memang the WORST possible medium to deal with all this things...

Sekian & Kesian daripada diriku yang pening dan sedih

cik said...

Kan? Sebenonya bila kita gaduh ni. Orang yg tukang menyampai tu dok gelak kat kedai kopi minum teh tarik sambil tepuk-tepuk meja!

Pengalaman hidup i berteraskan "biar orang buat kat kita, kita jangan buat kat orang" benar-benar bisa buat orng yg cari pasal tu termalu sendiri.

Izuan Kunang-Kunang said...

PakpakSomsom katanya. Macam nama makanan Thai lah. Hehehe. Tu lah Esah. Konsepnya ku pendam sebuah duka je..tapi sometimes tu, mulut ni gatal-gatal nak refleks balik bley?? Sabo jelah...