About Me

Friday, April 27, 2012

Tak Bersih 3.0

I have now return to London. Apasal lah makji...kata nak balik 3 bulan weihh. 

Boleh tak bagi alasan, I tak tahan nyamuk? Ish...apart from my relative menakut-nakutkan I supaya jangan naik bus katanya ramai orang indon yang keroje nya sokmo memandrem kan orang---hish buruknya sangka kann? , the one that I cannot stand is the nyamuk. Heeshhhh.

Okay, contrary to the legend and I so like to prove Kiah and yang lain-lain wrong, is that the rapid KL and Metro Bus juga dinaiki oleh penduduk tempatan. I was one of them. I took a bus from Kota Damansara to KL Sentral and from Bangsar to Kota Damansara. It take ages to get from one point to another and mengikut citarasa drebar la nak berhenti kat mana. Itu aje sore point nya.

I am not admitting defeat. Belum lagi. But my health have take turn for something slightly worrying that my GP summoned me back here. Bukan sebab putus chenta jua. Kita semua tahu...chenta itu macam coklat. Lupa taruk dalam fridge, dia cair. Taruk dalam fridge, dia beku..taruk sepah2, orang makan. So, makan boleh bertahan lama? I will talk about chenta but not in this posting.

So let's talk about something else..like Bersih 3.0 thing. Tak habis2 kan?  Macam mana nak habisnya kalau benda yang logic dimintak oleh puak2 Bersih tu tak nak dilayan oleh gomen. Of course for the disgruntled UMNO yang dah jadi DEfacto Presiden lain party tu, ni lah platform nya yang akan digunakan untuk menjadi batu api supaya orang sokong dia.

Tapi secara zahirnya, banyak benda tak bersih dalam gomen kita sekarang. Salah satu darinya ialah Kementerian Pembangunan Wanita yang menjadi payung kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat. Saya diberitahu, orang sakit mental baru dapat status OKU last year. Dan kerajaan dengan eksyen nya bagi allowance RM150.00 sorang sebulan.

Saya tahu ramai yang akan kata sakit mental di sakit yang dicari sendiri. Ataupun, sakit yang dibuat2..takpun...rasukan syaitonnn gitu. 

Apapun definition kamu tentang sakit ini, sakit ini wujud. Ada orang inherit dari pakmak nya. Ada pulak yang terganggu gugat chemical dalam badan nya, ada pulak..yang tak boleh nak dinafikan..diganggu syaitonnn yang menyebabkan mental mereka rapuh. Cara perubatan dan baik pulih tidak ada yang specific. Kalau ada pun, nak cari orang yang sanggup membuat ibadat ni adalah amat susah sekali. Macam2 masalah nya kat Malaysia tu.

Kenapa Makji Esah berkempen sampai nak sakit belakang mintak you all support orang yang sakit mental...sebab sakit ini boleh berlaku kat sesiapa saja. Didalam pesbuk, ramai sungguh tanda-tanda nya. Orang yang menunjukkan tanda-tanda sakit ni mungkin tak sedar yang dirinya sakit. So, berapa ramaikah kengkawan you all yang dalam status pesbuk nya

a) Meghoyan yang bukan2
b) Membuat tayangan koleksi peribadi berupa barangan yang kononnya berharga orang lain takleh beli setiap masa..sampai kita pun bertanya, eh..ni aje ke kerja kau Temah?
c) Mengeluarkan ceramah kearah jalan akhirat dan selang seminit pastu, mengutuk bini Perdana Menteri?
d) Melancarkan perang sesama sendiri dalam pesbuk itu

Ohhh ramainya. Dah la orang sekarang kurang nak bersenam. Dah la kita ni sekarang senang betul nak naik marah. When we got angry, we don't want to let go. Menyimpan dendam etc etc. Err, bab menyimpan dendam ni..atas kebijaksaan masing2 lah ye. Nak kata tak bagus menyimpan dendan..adakalanya dendam disimpan untuk keperluan motivasi..yelah..kalau kita berdendam dengan seseorang atas sebab2 tertentu dan kita ni cuba sedaya upaya nak tunjukkan kat orang tu sebagaimana teruk nya orang tu menganiaya kita, kita takkan jatuh selepuk ketahap dia..gituh. Tapi janganlah berdendam set2 nak gi hantar santau, hantar kaki pukul ye, tuan/puan.

Makji ni naik turunlah ex opis Kak Jat tu....kemain cantekkk betul opisnya. Tapi mentality pegawai2 Kak Jat?

Sedihnyaaaa....maka siapakah yang nak membela nasib2 orang yang tak berupaya ni? Kita semua tahu Kak Jat lebih nak menjaga hal ehwal lembu nya. Nak tak nak..terpaksalah Makji dan kengkawan Makji di Help & Hope meminta anda2 yang baik hati untuk memanjangkan initiative ini dan memberi sumbangan seberapa mampu untuk menolong kengkawan kita yang mengalami kecelaruan mental tu.

Bagi sesiapa yang dok mintak Mebeng tuyu ke, tu mi ke etc etc, Help & Hope Special Project Funds takdak account dengan Mebeng To You & Me, maka dengan ini, silalah men transfer duit you alls yang berkepuk tu kepada account number dibawah...

 12300 1080416 690  Al-Rajhi Section 9 Shah Alam Branch. 

Account ini dikendalikan oleh MESSRS M Nordin & Co, so tidak ada (insya allah) akan timbul syak wasangka yang Makji Esah akan gunakan wang sumbangan anda kearah beli beg chanel ye. Manalah tahu kann...

Adalah uang-uang ini bakal digunakan untuk membiayai tempat perlindungan pesakit2 mental yang tidak menerima jagaan dari hospital dan juga pada para pesakit yang tidak mampu untuk dijaga oleh family masing2. Setakat ini, jumlah wang yang terkumpul, belum cukup untuk membayar sewa sebulan pun..iskk nya. But I would like to thank to those donors as far as Canada...

Mana yang sudah menderma, silalah pujuk kengkawan anda yang lain menderma jua. Siapa yang bapaknya kaya, mintaklah duit bapaknya barang seratus dua...siapa yang keroja nya membeli henbeg dan kasut tak habis2 tu, cutilah barang sebulan membeli barang dan salurkan duit anda yang banyak tu. Manalah tahu pengorbanan anda itu akan mendapat pulangan yang lebih banyak lagi...

Terima kasih....nanti saya mintak lagi.

11 comments:

Anonymous said...

Mak aji, saya nk bagi in person tak boleh ke, kt kantin MSD ke? Bukan apa im just a big fan of ur blog.

Anonymous said...

Tau takpe....bagus undi umno

Makji Esah said...

Anon No. 1. Laaaa, kalau you dok London, mustik you ada debitcard kann? I cannot accept the cash on hand lah sayang..takut terbeli nasik lemak kat MSD tu. But if you nak jumpa I, bebila masa pun boleh...heheh(sila amik nombor...)

Anon No. 2. Undi UMNO? Buat apa? Elok jugak party macam DAP & PAS naik, bagi gertak sikit org UMNO yang dah comfy sgt tu...bukan tak nak sokong tapi apa yg tak betul mesti diperbetulkan. If u ask me, PKR & UMNO lebih kurang aje. Still, kalau you sokong UMNO then itu hak you lah sbg penyokong...

Anonymous said...

For impartial view on Bersih 3.0 we ought to google and read blog MM rantings (marina mahathir).

Anonymous said...

Makji,

"Saya diberitahu, orang sakit mental baru dapat status OKU last year. Dan kerajaan dengan eksyen nya bagi allowance RM150.00 sorang sebulan". ~ sgt sedih okeh bila makji melapurkan cuma RM150 utk survival OKU kat zaman material skrg?. Padahal ketirisan gomen every year RM28 Billion. Imagine that sum of money be distributed wisely to the people needed. Sigh! still ada manusia yg boleh bangga dgn kerajaan yg korup skrg. No sense of humanity and ignorant kinda people.

ps: makji, i suggest no akaun tu you put besar kat iklan H&H, no need to repeat again n again. Maybe, some may want to contribute monthly, so needn't to refer back ur previous post. Just saying..Tq

makorang

Makji Esah said...

Ohh another Anon, a view and an opinion will remain view and opinion of one person, and their own understanding of the event. Yes MM can have her view, partial kah impartial kah..hak dia. Kita pun ada hak memberi view jugak. Dan kita kenalah respect opinion dan view org lain..kan?

Mak Orang, thanks...that was my point exactly..RM150 sebulan..3 kali round kat Starbuck dah habis. Tu belum lagi bab-bab dia mengalami relapse terlupa cemana nak kencing berak mandi...manakan cukup RM150.00 tu? Still orang JKM rasa RM150 tu mcm banyak dan not in so many words, suruh OKU ni bersyukur sebab dlm tak keroje pun dapat duit. Cisss. Ingat orang OKU suka2 ke tak nak kerja?

I thought of that..but I think, to reward the reader of this blog, the account will appear on each of my postings, for me to come out with reason on why the mentally ill desperately need the money. But kalau ada yang nak buat direct debit, syukur alhamdulillah :)

Anonymous said...

Nak respect camna kalau orang tu solat pun tidak, puasa jauh sekali.

Anonymous said...

Temah I miss you!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Makji Esah said...

Anon...that is entirely up to you lah.

To anon yang miss I tu. I miss you too..gi lah baca buku weihh...

Anonymous said...

mak ji.. thanks for the info, especially utk org yg ignorant mcm saya.. selama ni kalau sebut pasal sedekah, pasal derma, saya slalu pk pada anak yatim, org miskin.. terlupa ada lagi golongan yg needs our support as well.. btw ar rajhi akaun tu mmg specially utk tabung help and hope ni ye..? do i need to email them or something each time we make a donations..?