About Me

Tuesday, May 27, 2014

Just Saying #2

Bersama-sama pakar terapi yang lain....saya akan menggossip tak hengat para-para ahli persatuan otistik tu.

Saya bertanyalah....ape ke hal nya obsess benar dgn anak 'kelainan' anak memasing ye? Jawapan Puan Terapis tu ialah..laaa, kau baru tau ke?

Ahli-ahli kekadang suka bergebang sesame sendiri...somewhere between the line merasakan yang sebagai makpak, they 'know' everything. Then you wonder why, makpak tak berenti je keroje belajar jadi therapist.

Bebaru ni saya ternampak suggestion yang....bahawasanya makpak ni merasakan yang anak mereka tu tak dipahami masyarakat dan untuk memudahkan ....maka mereka rasa, meh lah kita berpakat buat T Shirt bagi anak kita pakai....I'm Otistik, Sila Pahami Daku. Gittew.

Diriku ni tak terkata apa lah kann....sebagai terapis, sebagai pekerja social...dan sebagai responsible adult.

Iya..saya memahami yang perjalanan mak pak kekanak special needs ni agak sukar. Nak nak kat Malaya ni. Dah le gomen tak lah menolong sangatt.

Tapi...kalau kita berpakat kata, anak saya otistik sila paham peel nya yang nak berapa nak sama dgn bebudak lain, maka apa beza nya dgn kita suruh mak mak janda dan pak pak duda pakai T shirt, saya janda/dua, sila paham yang kenkadang ada masa saya akan meroyan.

Or, kat makpak kita..saya ada Alzheimer..please understand me.

Eh mak pak, kalau anak kita Autistic ka..apa-apa ka...end of the world kah?

How sure are you the community will not judge? Habih tu...orang aje ke yang perlu nak paham 'kelainan' kau?

Perhaps...parents now should consider attending therapy, eh? Anak kau kena tegur dgn orang tak boleh...habis tu kalau dia berperangai 'lain'...we are talking lain yang negative...nak dibiarkan ke tanpa modification?

Suka benar kata..ohh Negara Negara barat orang nya lebih memahami...listen listen listen yeah..sebelum diorang sampai ketahap memahami tu, macam-macam benda diorang kena face ...here's news, takde pun depa pakat bagi anak pakai T Shirt I Have Autism Please Understand me.

Ngokkk la lu.



No comments: