About Me

Sunday, February 19, 2012

Update

Hari ini hari ahad you all...tapi sebagai seorang yang sihat mental nya....saya lebih suka mengabihkan nya di opis saya yang kecik bak kangkangan kucing ni. ----perasan tak betapa in denial nya saya dengan kesihatan mental saya sekarang?

Sebenarnya malam jemahat keliwon tu hari (see, I don't know what keliwon means..but adalah seorang MSU - err mat surau united kat MRSM dedolu yang suka cakap hari jemaat keliwon...yang saya tahu keliwon adalah bahasa jowo...kan Kiah?) ada patient saya telah mengalami relapse dan tak nak makan ubat. Wuihh..dah le relapse, pastu refuse meds...equals to...malapetaka waiting tu happen lah.

Dari pengalaman saya menjejak rasul pesakit2 yang suka lari dari tempat jagaan ni, 48 jam tanpa ubat akan mengakibatkan mereka mengalami psychosis. Tapi takdelah seriyus..setakat mengadu ada tikus berlarian dalam kepala mereka aja (ini contoh yang benar ye...pernah masa saya buat home visit, this paranoid schiziphrenia's man cakap kat I ada tikus dah masuk dlm kepala nya and sedang berpusing2)

What is serious and what is not, one may ask? Selalunya..kalau kita tahu ada orang yang sedikit celaru kepala nya, first thing yang akan timbul dari mulut kita yang takde insurans ni ialah...wooo.meh la kita lari, satgi dia mengamuk. Cewwah you, asal tau je orang tu ada reputation celaru mental, nak lari. Kenapa nak lari and kenapa takut?

Hah..that I betul2 nak tahu..kenapa you all takut?

People are usually not open about their condition. Yes one can suffer from schizophrenia...ni kalau ada doktor yang diagnose laa...kalau tak, sumpah tak tau kita sakit apa. I think, pardon me if this is wrong, there is no indication based on test to diagnose a mentally ill person...diagnosis usually based on symptoms that is presented. Apa symptom bipolar, unipolar...kalau schizzyyy (nama manja kat Broadmoor Hospital yang dipenuhi oleh setan bertopengkan manusia..oops--tak baik I cakap cam ni) apa jenis schizophrenia nya. Ada yang paranoid, ada yang catatonic, ada yang disorganised and the residual type. I think I ada residual type kot..hehe..sebab hari ni I boleh datang gila..pastu I akan okay for months and months..and then in remission balik..iskk..

Kita selalu nak associate sakit mental dengan kes parang memarang...ye lah, kebanyakan nya tu lah aktiviti jenayah nya pun. Kalau kita fikir betul2, apa benda mudah nak sebabkan kematian? Yang easy reach gitu...parang lah kan? Nak racun, macam pre meditated murder pulak..nak tembak...nak ada pistol kena ada lesen. Bila mental dah celaru dan bila suara2 yang ada dlm kepala kata bunuh-bunuh-bunuh, carik ajelah apa yang senang dicapai kan?

Little that we know sakit mental ada jugak yang memberi consequences yang postive, yakni ada yang boleh membuat pesakitnya jadi lebih creative...by creative I do not mean..mendatangkan kematian dengan menggunakan gitar fender sebagai senjata tak pun melempang mangsa hingga mati mengguna teknik lempangan Lady Gaga. No, kalau kita pandai melukis, time kita 'kekacauan' time tu la kita boleh menjelma menjadik Picasso. Gituh.

Okay...patient pompuan I ni, sudah di diagnose schizophrenia 20 years ago. Dah tua dah dia ni you all..I think dia ni asalnya dalah autistic spectrum...sikit tapi dia ni idoklah terencat akal sebab dia sekolah and buat vocational course jugak. Macam I cakap lah, mental illness ni tidak mengamalkan discriminasi..sesiapa pun boleh kena. Terlebih stress..terlebih gumbira..terlebih movement otak pun boleh menyebabkan kita mendapat macam2 mental disorder. ---oleh itu beringatlah dan bersimpati lah kepada yang mengalami nya---

2,3 hari ni staff sudah perasan mood dia low semacam...tapi dia makan ubatnya macam biasa. tapi tidaklah pulak I terpkir nak bagitau doctor nya untuk mintak kebenaran untuk meng increase ubatnya. So ni kira adalah sikit salah manusia, ye lah..tanda sudah nampak tapi sebab terlampau sibuk lupa nak ambil action. So pada malam jemahat keliwon tu dia kata, dia tak nak ubat. Kebetulan I ada kat opis masa tu..I terdengarlah dia menengking tukang dispense ubat tu. I pun sampuklah...tak nak makan ubat tak apa..tapi takpayah lah menengking. Kenapa tak nak cakap baik2? Dia diam...dia mintak maaf..tapi dia tetap tak nak ambil ubat. I kata, okaylah...you pergilah tidur..sebab masa tu dah pukul 10 malam. Pastu saya bacalah daily file nya...wohh..dah 2 hari dia refused ubat, maka saya kenalah mereport kat On Call Psychiatrist. But matematik saya sudah salah lah time tu..dengan symptoms relapse sudah few days dicampur dengan tak ambik ubat for 48 hours straight...serupalah macam dah seminggu or more tak ambik ubat kann?

So, nak tak nak...ahkakkkkkk lah jugak kena pujuk dia ambik ubat. Macam2 lah I cerita..nak bagi dia minat nak bagi dia ada 'mood'. Sekejap dia senyum..sekejap mata dia besar macam nak telan I pun ada. Pernah tak I cakap dengan you all, everytime I pi kerja, I selalu berdoa..janganlah I mati katak ni hari...like, okaylah ajal maut ditangan Allah kann..tapi janganlah I termati dalam keadaan kena cekik dari belakang ke, kena tikam dengan garpu ke dek patient I...bukan apa you all, I kan hidup diperantauan...kalau dah mati kenalah badan dihantar balik kan? Tak sanggup rasanya memikir makpak I terima jenazah I kat airport gitu..isk. So agaknya after I dah dok cakap2..pujuk2 tu, sampai dia naik ngantuk dek bosanya, dia pun mau lah ambik ubat nya...bertaman bunga hati I bila bagi ubat tu kat dia, seeing her tolerating the drugs, sehinggalah tetiba.......you fucking prostitute (di panggilnya aku prostitute Kiah oiii) I hope you die!!!

So dia pun menjadi verbally abusive lah kat I sepanjang malam..everytime I lalu depan dia, dia akan cakap..semoga I mati jatuh tangga lah..itu lah ini lah...bukan I aja yang kena sumpah, orang lain pun kena juga...dengan tetiba nya. Sampailah ke pagi....

On call psychiatrist ni nama je On Call...bila kita call pukul 9 malam, dia call balik besoknya kol 9, cilaka tul mamat tu, makan gaji buta. So tengah2 I bershopping kat Harrods (tukang beli aje tau) colleague I call, katanya Psychiatrist tu suruh you buat full report dari mula nampak symptom sampailah ke serangan2 verbal si makcik tu. 

So, that's how I enjoy my Sunday. Today. I think next I will write about what  is serious symptoms and what is not.

5 comments:

Anonymous said...

wow interesting eh kerja u, di hospital mental rupanya. jururawat ke? nak kerja macam ni sendiri kena kuat mental kan dan sangat sabar.
syabas!
mumana

Makji Esah said...

Nurse? Tidakkk...nurse pandai2 & kuat2 belaka....

Anonymous said...

I tabik spring kat u hjh.. heheh..

-cinta-

Anonymous said...

ehinggalah tetiba.......you fucking prostitute (di panggilnya aku prostitute Kiah oiii) I hope you die!!!

tak tahan i gelak u =) haha

Makji Esah said...

Cinta...thankssss..cinta kat you :)

Anon..apakah?