About Me

Sunday, February 26, 2012

About Today....

Errr, ada orang tanya saya....sakit mental ni sakit keturunan ke Makji? Dia kata pak sedara dia adalah kena sakit ni, and certain forefathers too...so dia takutlah kena kat anak2 dia sebab katanya..dia okay aje. Maybe generasi dia terselamat and dia risau generasi bawah dia.

I thought this is the matter of interest so I tulislah ni jadi posting so that you all tau mana datangnya sakit ini.

Can we start with something easy. Why kita cakap kita 'okay' and takde masalah mental? Siapa kata kita tak ada masalah? Selagi kita ada mental....selagi itulah kita ada masalah mental. Macam, selagi kita ada jantung and paru-paru..selagi tulah kita vulnerable kepada sakit yang berhubungkait dgn organ kita tu. Jgn la ingat org yg mati sakit jantung tu sebab keroje nya makan nasik lemak siang malam ye? Jantung macam battery keta gak...kalau tak jaga, rosak..kalau jaga pun...boleh rosak gak..tetiba. Kita ada otak..ada mental dan ada emosi. Otak kita tetiba boleh sakit. Sakit itu boleh terbit dari episod menahan hati dengan perangai partner yang macam cilanat (oops, bahasa ku) tak pun menahan hati dengan perangai adik-beradik, sedara mara yang macam cilakabanat. Marah lebih2 pun sakit..sabar lebih2 pun sakit. Sembahyang nak khusyuk pun susah sebab hati tgh marah. Bila perasaan lemah, setan akan menjelma dalam bentuk2...suara ghaib yang menaikkan darah. Mental vulnerability ni,  bezanya..serius dan tidak saja. Degil tak tak dengar cakap orang, panas baran tak tentu pasal...bukankah itu berkenaan mental jua? ---marah bertempat kat Yahudi, bakar sana..piket sini...cubalah berdoa supaya agama kita aqidah kita kuat, so apa saja benda yg datang yang menyesatkan boleh kita halang dengan cara baik. Marah yang keterlaluan kan buat sakit jiwa je?

The information about mental disorder ada berlambak dalam internet. You all boleh baca. Saya tidak dilatih secara medical dalam bidang ini. Kelebihan saya (cehh tetap nak ngaku) yang ada lebih sikit dari psychiatrist2 yang bersengkang mata otak belajar dalam medical school is that, saya ada 1st hand dan hands on knowledge untuk mengurus mereka yang ada sedikit celaru ini. Doktor bagi ubat...bagi symptom...buat kajian..buat keputusan tahap keseriusan sakit mental manusia. Orang macam saya, buat plan jangka 12 minggu, 36 minggu dan 12 bulan daan juga bertanggungjawab memantau risk yang mungkin akan memudaratkan mereka sipesakit dan orang2 dikeliling mereka. 

But, pengkhususan saya ialah dwi-diagnosis. Apa itu? Orang yang cacat mental dan sakit mental adalah 2 orang berbeza. Mereka juga boleh jadi orang yang sama. Yang sedihnya, orang yang cacat mental selalunya tak tahu akan kewujudan sakit mental mereka.

Umumnya orang percaya sakit ini genetic. The more you get involved the more you will see and think it may be not. Cacat mental mungkinlah genetic. Sebab kecacatan yang bukan buatan sendiri like main mercun adakalanya genetic jua. Disease like hyper-prolyanaemic...penyakit genetic dan boleh membantutkan tumbesaran otak lalu menjadikan pembawa nya cacat otak.

Secala logik, kanak2 membesar dan belajar secara meniru perangai makbapak nya. Kalau makpaknya sikit2 nak angin, sikit2 nak stress..sikit2 nak sepak terajang dan caut marut...maka budak tu pun ..err tak semua..tapi sebilangan nya akan ngikut jugak peel makpaknya. 

There could be all sorts of reasons...from trauma to perangai orang2 sekelingnya...drugs, alcohol...apa ajelah yang boleh merosakkan system.Ada case, ni kisah benar ni...kanak2 yang developed mental disorder sebab maknya is an active drug user. Elok kita time mengandung patutnya kita makan benda2 berzat, mak nya bantai isap dadah. Dah le budak tu besar menyusahkan orang..oops! Insaf..tak baik ngata orang.

So Anonymous...in response to your question if sakit mental ini adakah mengikut keturunan...maka jawapannya tiada yang specific. However you brooding over worry about this may as well be picked up by your kids. Just because pakcik you ada psychosis yang merisaukan you, takyah lah you nak berisau2 anak you pulak akan turn out to be like that. And if lah takdir Allah terjadi, then you should, with your experience with your uncle...emphatise with the condition.

Kadang2 manusia ni suka menyeksa perasaan mereka sendiri. Risau tak bertempat. Ye lah...adakalanya kita kenalah risau..kalau tak risau takde perasaan namanya...tapi kalau risau tak berpada, like takut fail periksa walaupun kita rasa kita dah belajar bersungguh-sungguh, kalau anak keluar rumah main basikal takut kena langgar lori..etc etc, benda yang mungkin akan jadi..tapi tak tau akan jadi ke tidak, buat apa? Yes, ada benda kita kena elak sebab risk nya tinggi. So kalau nak selamat duduk rumah lah...tapi kena kurung tak jumpa orang...apalah pulak akibatnya? Startlah otak berjalan dgn active nya dan mendengar sora2 ghaib kann?

But, fahamilah...tak semua orang secara fizikalnya mampu menguasai tubuh mereka semdiri...meaning, kita boleh jaga makan, jaga itu jaga ini..tapi kalau ada tersilap mana2 yang kita takleh elak, kita boleh sakit jua. macam saya lah...berapa kali sudah kena broncchitis? Punyalah jaga kesihatan...but kalau org kiri kanan hisap rokok cam nak rak...asap lori asap kereta asap open fire...camna nak lari?

Sometimes people come out well from bad episodes in their lives. Some people don't...and most cannot understand why they are so weak. They will then slowly losing grip and losing all their sense of reality.Some of them ada yang successful..tetiba, terus jatuh terjelepuk mentally...and tak ada daya buat apa2. Bukankah kita semua pernah saya macam tu...terlampau tertekan sampai nak bangun pun tak daya rasanya? Alhamduliilah, for some, masa tertekannya tak lama...physical nya kuat dan he/she can snap out of it. Some...very unlucky.

That's why...I mintak you all.....yang ada spare $10, £10 le berapa2 yang mampu, yang you all rasa..okaylah kalau I sedekah kat Projek Fitrah/Help & Hope ni, I tak kan jatuh miskin nya...and dengan izin Allah, semoga seploh ringgit/dollar/pounds/euros etc etc currency you tu, tak banyak sikit..menolong mereka yang, dah le tak berdaya, takde family yang mampu nak hantar jumpa psikiatri pulak tu.

So please, give your help...for this people to hope. Insya Allah, suatu hari hajat kita Allah makbul kan. For those who has, terima kasih from the people behind the project.

Aminnn.

No comments: