About Me

Wednesday, February 29, 2012

STOP! PRESS

Saya mesti mengucapkan terimakasih...sebanyak-banyaknya pada Dr Lurpak kerana sudi meluangkan masa dan blognya dalam membantu geng2 saya dalam membuat kerja-kerja kebajikan.

Saya tidaklah sepandai dia, dan saya tidaklah serajin dia..so demi membuktikan betapa pemalasnya saya, saya akan cut and paste aje kerja dia...

PESANAN KHIDMAT MASYARAKAT
Hidup ni umpama roda moto Honda Boon Siew . Fine, korang nak roda beskal Hybrid sukati korang la, aku tak kesah. Bila dkt atas, kena la ingat orang yg kena lenyek dkt bawah (mmg kasar bunyinya, tapi itu lah hakikat hidup ini).



Oleh itu saya dengan ini mengajak anda semua, tak kira la korang pegang matawang Ringgit ke, Yen ke, US dollar ke, Riyal ke, Euro ke marilah-mari kita menderma. 



Kepada sapa nak derma? Oh memang banyak tempat, dkt masjid buleh, dkt rumah anak-anak yatim buleh, pusat rawatan cancer pun buleh. Tapi entry ni adalah untuk mengajak anda menderma kepada sebuah rumah yang akan dibina di Malaysia, eh ni bukan calang-calang rumah. Rumah ini adalah khas untuk mereka-mereka yg dibawah ini. -----part ni kan..I betul2 tak reti and cut and paste. But to make things easy for me, I will add the link. Haaa....pemalas tak aku, Budak Lurpak?  Okay....sekarang saya nak karang ayat saya sendiri pulak, dan ini tidak di plagiat dari mana2 blog. Semalam saya godak lah blog ni dan saya nampak ini....


Saya check lah statistics blog saya....dan saya tengoklah...whoahhh....ada ramai jugak orang yang membaca blog ni, walaupun blog ni kurang moral lagi mengurangkan pahala sesiapa yang membacanya. Isk...but, disebabkan saya juga adalah penyebab kurangnya pahala orang2 yang membaca blog ni, saya pun nak lah suggest cara2 yang saya rasa kita semua mampu mengumpulkan balik pahala2 kita yang kena tolak tu. 

Saya nak tolong kengkawan saya kat Fitrah Malaysia, satu pertubuhan bukan kerajaan yang telah ditubuhkan oleh group of wanita-wanita solehah lagi prihatin akan kesusahan-kesusahan rakyat Malaysia. Together with Help & Hope (ni pun kawan saya gak...) Fitrah Malaysia will be joining forces bak Queen Amidala dengan Anakin Skywalker. What appeal most to me is the effort for the mentally vulnerable people. Setahu saya, golongan inilah yang jarang mendapat pertolongan.....

Masa saya jaga mak saya kat spital last year, saya adalah jumpa makcik ni..yang juga patah kaki tangan...yang dalam keadaan dia yang tak boleh bangun tu, dia dok tanya nurse dan doktor lalu lalang, bilalah dia boleh balik...sebab katanya anaknya tinggal sorang kat rumah. It was later become clear that anaknya tu ada 'penyakit' and kalau makcik ni tak ada, maka akan bertambah 'sakit' lah anaknya tu. 'Sakit' yang macam ini...memanglah tak boleh dilihat secara zahir dan kadang2 nak diubat pun, tak tahu apa yang nak diubat. Ketahuilah, penyakit mental ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. There are no right or wrong way about this but what we can do is to make it easy for the sufferer and their family. This project is not only about the mentally ill but also to train our society to be more ready and prepared. Ramai yang akan benefit. Malaysia tak ada sekolah yang melatih dan mengajar cara-cara nak merawat pesakit mental. This could be the headstart of something new.

(kopipes Budak Lurpark lagi) Anyway, target kutipan derma ini adalah RM35,000 dan ia akan digunakan untuk merawat 5 pesakit dan hanya 6 bulan rawatan yg diperlukan oleh pesakit-pesakit ini. Di Help and Hope Community Centre ini, bukan sahaja lawatan doktor dan ubat akan diperuntukkan, permerhatian teliti kepada pesakit, kaunseling, program khas serta lain-lain akan diberi. Sekiranya duit dermaan adalah melebihi target maka ramailah pesakit dapat dibantu.
Saya ada 1491 visitors dari Malaysia. Kalau lah 1491 visitors ni dema RM10.00 seorang, maka Fitrah Malaysia akan dapat collect  RM14,910.00

Saya ada 122 visitors dari USA. Kalaulah 122 visitors ni boleh spare USD 10.00, maka dapatlah Fitrah Malaysia USD 1220.00 and kalau di convert ke duit Malaysia...RM3700.00

Saya ada 166 visitors dari UK and that could contribute GBP1660.00 equivalent to RM 7470.00

I think, kalau 3 negara ni menderma dapatlah RM26,000 kot (I am so not Carol Volderman tau Kiah)

Can I ask that we support this cause? Anak yatim dah ramai orang tolong...orang2 tua pun dah ramai orang tolong...orang2 cacat...tengok aje kecacatan, sure ramai akan tolong takyah mintak pun. But the mentally ill? Kalau tak mintak, tak ada yang tahu. So please...if you have RM10 or more, silalah bantu mereka2 ini. I am sure in some special way, you will be remunerated. Insya Allah. Please click here for easy way to donate (kopipes Dr Lurpak lagi nii) or click Help & Hope logo on the far right of this page.

Selain dari menderma, sesiapa blogger yang femes ataupun ramai kengkawan kat FB ke Twitter ke...or just simply berkawan dengan VIP sana sini...sebarkan info ini. Get them to visit the website and donate. Kalau you ada kenal sesiapa yang 'sakit' dan tak mampu pun, khabarkan lah...

"Jazakum Allah Khair"

(tu dia..terus I berfeeling Ustazah pilihan) Nevertheless, thank you.

9 comments:

DeLancrettLurpak said...

I ada kenal org yang 'sakit'.
Makcik I yg dua ekor tu, kehkehkeh.

eh seriously, cousin ku 'sakit' juge, tapi dia under control kot sebab makan ubat

Feeling ustazah pilihan takpe lagi, jangan feeling jadik ustazah jadi-jadian, so scary, dah mcm werewolf pulak..

Makji Esah said...

Kalau dia punya psychosis well-controlled dgn ubat okay laa...tapi ramai yg sakit tak tahu diorang tu sakit...tu yg tak nak makan ubat tu...eh, ada ka ustazah jadia-jadian?

aking said...

culst kau mariah! mak nak call Sheikha Mozah kat padang pasir sana na...tungguu......

Makji Esah said...

hah aking, mung kan banyok kengkawan putih banyok...suruh ye bersedekoh naaaa...jgn dok contact hok yang khabor pitih banyok tapi yang ado? asap....hiks.

Cik Kiah said...

Ko dah pi mintak kat boipren ko yg trillionaire tu tak?
Kat mesia, sebelum pi dapatkn diagnosis saya gila dari p.s.y, haruslah kita dah exhausted all tok moh yg mengatakan sah saya tak kena buatan orang. Ada ke tok moh yg akan cakap gittew?

Makji Esah said...

Kiah, boipren trillionaire aku tu srupa la jua dengan 'kawan' aku yang kata duit dia berkepuk nak buat kerja charity tapi sampai sudah, jgn le nak cakap seribu, seploh hinggits pun nan hado! But tak apa...perangai ropa itu jua berasal dari kecelaruan mental jua...serupalah dgn kita kannn? Tok Moh kan membuat diagnosis dari ejaan nama orang, tak pun..nama orang..tak pun..pintu rumah orang...psy sendiri pun tatau sakit datang dari mana, and the Tok Moh bley tau lak org yg buat...siapa la Tok oiii, meh bagitau.

Anonymous said...

a very good cause indeed. agreed that these group is often not looked after. i will look at how to go abt sending my donations.
today i discover a meaningful drive.

insaf,
mumana

Makji Esah said...

Thanks Mumana...please do spread the word of needs around too :)

Anonymous said...

Impressive publish! STICK WITH IT!