About Me

Monday, February 06, 2012

Saya & Bahasa

Semalam, saya jumpa orang Malaysia kat satu spital ni. Saya tidaklah sakit..tapi saya suka minum coffee kat situ sebab boleh mengada dapat staff discount, walaupun saya bukan staff. Disebabkan staff spital tu suka bawak saya minum kat situ maka orang tu pun ingat saya staff spital. Tak apa...saya bayar harga minuman saya, bukannya saya minum free ataupun mengharap kengkawan bayar. Gituh.

Orang Malaysia yang saya jumpa tu...datang melawat anaknya yang belajar kat sini. Saya tahu diorang tu orang Malaysia sebab saya beratur dibelakang mereka dan the husband and wife tu bercakap melayu sesama sendiri, yakni laki dia mintak duit kat bini nya...sebab lakinya nak bayar dengan note £50.00, hiks. Budak counter tu takde duit kecik...wife dia ada duit kecik, but terlampau kecik lah pulak tak cukup nak bayar minuman diorang tu. So I came to their rescue lah...I offered to pay. They both terkejuts, I cakap..tak apa...lagipun masa lunch time, orang ramai beratur. (lagipun...saya boleh claim..hehehhe, so berterima kasihlah kepada tax payers)

Abang & kakak tu pelawa saya duduk dgn mereka. Saya malu, saya kata tak apa...ye lah, saya kan bujang terang tang-tang...nanti kakak tu hingat saya nak ngorat lakinya pulak...ish, teruk betul saya bersangka. Tapi kita mestilah membuat persediaan begitu. Sebab masa saya kat KL (ni zaman saya kerja kat satu hotel, zaman saya pakai skirt pendek dan berbelah sana sini) saya sudah pernah kena sound dengan satu bini orang ni...yang kata saya cuba nak merampok lakinya yang juga security guard hotel tempat saya kerja tu. Hello? Saya? Ni mulalah nak berlagak kannn...but saya masih muda, bergaji besau..baru balik oversea, apa perlunya saya nak menggoda pakcik guard?! Hishhh....baik saya ngorat Shuib Kumpulan Freedom yang menjadi artist resident hotel tempat I keroje tu. Tapi abang tu mahu gak saya join mereka laki bini...lepas lakinya beriya, the wife pun..meh la meh la gitu. Saya pun..okay lah. Dah duduk sama2 lagi awkward..sebab the husband bangsa potpet dan bininya macam pendiam. After duduk, the husband ran to the next stationery shop..tatau beli apa but came back with £10 for me. I said, eh tak apalah...dia cakap, takpe..you student..banyak nak pakai duit.

Saya bukan student Encik...and his wife nyampuk...you ni pandai aje kata orang student...(sebab saya pakai jeans ke you all ingat I student? hehehe, saya kerja memang pakai jeans)

And the husband cakap...tu lah I dah rasa dah..you ni misti orang kerja ni...you cakap English macam orang putih dahhh, bukan macam student. Lama dah duduk kat sini? Lebih 10 tahun dah Encik...uiiiii, lama nya...tak nak balik ke? (errr, you all..takde ke benda lain nak tanya..selain dari..tak nak balik, tak nak balik? Pi lah suruh orang yang dok 30, 40 tahun tu balik)

They complimented my BM, yang kata mereka...sangat sedap didengar, sebab katanya budak2 kat Malaya sekarang dah tak nak cakap melayu dah. Student yang duduk oversea setahun jagung pun bila balik Msia terus konpidens cakap homputih macam Angelina Jolie tak berhenti-henti. Hmmm...maybe the husband and wife dok nak compare BM saya dengan BM budak Msia zaman terkini yang saya sendiri susah nak paham. Saya sangatlah bangga..hehehe...sebab ada orang compliment BM saya. Sebab saya adalah amat kecewa dengan diri saya sendiri sebab saya struggle nak menulis dalam BM sekarang...walaupun SPM saya BM dapat A1. Kalau saya disuruh buat karangan, sure saya akan melalut. Yes you all, tu hari saya adalah kena tepon orang kat Msian Embassy ni, malu saya dengar saya cakap melayu as in BM yang proper..yelah, takkan nak cakap dgn orang gomen macam cakap dengan kengkawan kannn?  Bila saya cakap melayu, kadang2 saya tercampur dengan melayu Sarawak. Ye uols, dirumah kamek kelakar Sarawak sebab MB1 kelakar Serawak. Kat opis, saya cakap homputeh...so, latihan BM saya hanya seminggu sekali dengan mak saya. Dengan MC, saya cakap melayu versi BBM..bila saya cakap English, orang tu cakap melayu...but dia suka cakap omputih dgn saya...dan saya suka repair cakapnya...saya kan feeling2 cikgu kenkadang...

Saya tanyalah...apa Encik buat kat sini? Dalam spital ni? The husband kata...saja nak tengok2 spital kerajaan sini..cantik kan? Tak macam spital KL...(laaa, punyalah banyak tempat dalam London ni yang boleh nak lawat, spital ko nak tengok?) and they told me about their daughter yang dihantar belajar English kat sini. Wahh saya kata dalam hati....banyak betul duit abang/kakak ni...english course pun amik kat sini...kat KL kan ada? Takk...nak anaknya master in English katanya. Ye la...

Things parents would do for their kids kann? Macam-macam....melampau-lampau pun ada, pada saya la. To me, setakat nak hantar anak pi London belajar English tu okay lagi..ye lah..duit banyak kann, daripada pi buat benda mengarut, baik hantar anak belajar. Pandai gak budak tu nanti. Ada parents yang saya tahu, birthday present anaknya dapat Honda sebijik..and I am not talking Honda Cup Cabuk ye uolsss...ada pulak parents buat birthday party anak they all kat hotel 5 bintang..siap jemput satu sekolah lagi...fuiyooooo.Parents being affordable tu satu hal jugak you, but katalah satu hari nanti bila roda sudah berpusing kebawah and birthday party kedai mamak pun is no longer a luxury parents can afford, tak ke masalah tu? Patut ke budak2 belum dewasa akal tu dibiasakan dengan luxury2 yang cenggitu? But orang manalah suka ditegurkannn, habis2 pun cakap, duit kieww, kieww punya sokaaa laaa...

Dulu I satu sekolah dengan cucu seorang Sultan ni. Ye uolsss...sehabis-habis luxury pun dia masa tu, dia pakai kasut Ribok aje, compared to us yang ber Palas Jazz ni. Bila atuk/nenek na visit, dibelikankannya satu asrama puteri tu KFC dan disuruhnya cucunya tu make sure semua orang dapat. Sampai sekarang..sikawan I ni, walaupun kita semua tahu duitnya berkoyan reta makpak toknek nya tak abis-abis, idoklah pulak dia hidup ala2 Paris Hilton you all...takdelah dia pi menayang latest trip/purchase nya kat pesbuk...wahh tabikkkk I dengan dia. Kalau I la duit banyak, sure nak menunjukkkk....hiks.

3 comments:

Anonymous said...

u ni kelakar lah babe! hehehe... Love reading your blog :)

-cinta-

Makji Esah said...

Thanks babe...bacalah selalu...

iKa aDuDu said...

me too..love u'r writings..;)