About Me

Wednesday, March 23, 2011

Update Tidak Depressed

The last update was more than 20 days ago.

Last night, I telephoned F. The Ex. Bila I telephone dia tu hari, takdelah kami bercakap lama-lama sebab dia tengah tengok bola. Bila dia dengar aje suara I dalam telephone, dia kata..ohh, saya menunggu-nunggu you telephone saya.

So, kami berborak-borak. Saya tanya apa khabarnya dan dia tanya apa khabar saya. Saya bagithau dia, memang saya sentiasa mahu telephone dia tetapi saya tidak ada sebab dan juga setelah kami tinggal berasingan, saya tidak mahu memberi message yang salah kepada dia. Saya beritahu dia, saya sedang menghadapi masalah kerja dan saya amat merindui common sense nya. Ohh tidakkah saya pernah beritahu you all yang F ini intelligent orang nya. Dia selalu memberi pendapat bernas dan membuat saya rasa dunia saya kembali melonggar setelah ianya disempitkan oleh masalah-masalah yang macam cinabeng.

So bersama-sama, dia menolong saya membuat kerja saya. Saya kadangkala memerlukan pendapat neutral person dalam menyelesaikan masalah orang yang juga masalah saya. Seperkara yang saya sangat suka tentang F ialah dia pandai mencungkil idea-idea terpendam saya. Macam bapak saya jugak. Teringat saya dizaman sekolah, bapak saya selalu yakin boleh yang saya pandai buat benda-benda yang saya rasa diluar kemampuan saya. Bapak saya selalu kata saya ini berbakat tapi kurang tahap keyakinan so puaslah saya digasaknya dulu. Pasal tu lah walaupun kadang2 hati saya menyampah dengan bapak saya, kalau tak kerana bapak saya, tidaklah saya 'berjaya' macam sekarang. If, this is called success.

Saya cakap pada F, yang kami berdua tak sepatutnya berhenti bercakap just because we are leading separate lives. Seperti biasa mulut saya yang terkadang peramah tak bertempat ini bertanyalah, what is new with you? Meet new friends blablabla...

F kata, tak ada. Lepas tu dia tanya saya, so you ada kawan baru ke? Saya kata, kawan saya yang itu aje lah...

Pastu saya tanya lagi...so are you seeing anyone? Dia cakap dengan gelak-gelak..ohh tidak. Dan dia tanya saya dengan gelak-gelak, why? are you?

Saya cakap...tanpa gelak-gelak. YES, I am.

Terus tiada siapa yang gelak-gelak lagi. Maka bermulalah soal jawab yang panjang-panjang hingga F terpaksa meletakkan telephone kerana terlalu sedih katanya. Lepas dia letak telephone, saya pun tidur. Tak lama lepas tu, telephone bimbit saya berbunyi dan nama dia keluar.

'I think it is best that we don't speak to each other anymore for now. I can't be your friend. I'm still in love with you. This whole thing is so upsetting'. Saya jawab 'okay lah'.

Hari ni tadi saya dapat panggilan dari bank di KL. Saya sudah fed up sebenarnya. Macam-macam benda yang tak kena dan tak seperti bank-bank di UK, bank-bank di KL di govern oleh boss-boss yang tak mengikut buku. Selepas saya bercakap dengan bank KL itu dan kawan saya, saya terus berborak dengan MC. MC seperti biasa berkata, sabar lah sayangggg. Itu saja. Lepas tu saya tanya MC, bila awak nak datang ni? MC kata travel agent dia kata flight fully book sampai bulan 5. Saya kata..ohh. Habis macam manalah, saya bertanya. MC kata, tengok lah. Saya pun jawab..mm, okaylah. Tengok ajelah kan. Semua benda sekarang ni dok nak tunggu tengok-tengok aje. Saya diam dan dia pun diam. Selama berjam-jam until pukul 9 waktu Malaysia tadi. Dia message saya...dia hantar gambar kartun berpeluk. Saya pun balas...you marah saya ke? Dia jawab, takkk. Saya tak marah...tapi saya tak happy. Dia taruk muka sedih kat message nya.

Sebagai gf yang mithali lagi prihatin...saya terus telephone dia. Bila kami bercakap...saya tanya, kenapa ni? Kenapa tak tak happy? Kan sudah malam...you tu kalau tak happy tak lalu makan and susah tidur. MC cakap, saya rindukan you. Kita tak boleh hidup macam ni...you bekerja siang malam. Sekarang ni you dah nak beli rumah tu, saya dapat rasa you tak akan balik. Tak boleh lah macam ni...sudah setahun kita macam ni. Kita bukan budak-budak lagi. Sampai bila you nak duduk kerja kat sana?

Dan MC pun bercakap tak henti-henti. Saya sungguh jarang dengar dia bercakap tentang saya...dan saya pun diam saja sampai dia yang kena panggil saya banyak kali. Diakhir perbualan, dia kata, saya tahu you selalu cakap saya tak sayang you. Kenapa you selalu nak menyusahkan kepala you pikir benda-benda yang bukan-bukan. kalau saya tak sayang you, saya akan cakap. Sudah. Kita tak ada problem...janganlah menambah problem yang sedia ada ini. Kita tak payah tunjuk kat orang atau cakap kat orang kita happy ke tak. Asal kita tahu apa dalam hati kita.

So, Kiah....usahlah kau ber depress lagi.

7 comments:

Anonymous said...

Hjh Esah,

Last para tu.. so sweettt.. hihi

Cik Kiah said...

Pehal aku pulak?? (adakah kerana aku selalu dambakan anuarjen??)

Anonymous said...

alhamdulillahhh... sy nampak cahaya di hujung terowong.. -Lobai-

aking said...

lama dok mari..miss u nok!!

Unknown said...

..of course it is called success..and it is in the nature of fathers and old coots like me to be proud of their daughters' successes..just take a bow and give him a hug and a kiss..as it also in the nature of men who fall into the 'ex' category to work up some sympathy by saying that they still love you..:)

ColourfulSock said...

:) Memang GF mithali sungguh.

Anonymous said...

Best tak living together dgn F..living in sin? I mean projek mesti baik punya kan.