About Me

Tuesday, March 29, 2011

Ikan Tuna Adalah Ikan Tuna Jua...

I am not sure if I really dah malas or I just nothing good to write anymore..(eleh, macam lah aku selalu tulis menda bagus lagi bermoral kann, Kiah?) As we speak, I tengah demam...and I am still at work at 10.14pm ---tak akan balik rumah lah gamak nya ni.


Since last year I dah terkena penyakit omputih yang allergic sungguh dengan pollen dimusim nak keluar bunga ni. Apa ke hal nya? memang dah tanda-tanda nak suruh resign sangat lah dari UK kann? Couple of days ago, I telepon my amma. Mintak doa lah ni...I am booked to renew my practise test, exam yang Social Worker akan ambik every 3 years to remain excellent lah konon nya in practise. Physically since last year I ni tak berapa sihat with plenty of health tests to do dan yang agak menakutkan jua, so dalam kerisauan...plus ketidak tenteraman hti yang jauh dari kekasih hati (muntahh..muntah lah Kiah) my motivation, initation whatever have you dah turun dan tak naik-naik. Tapi berkat doa Amma, I sudah lulus..yeehah..walaupun tukang meluluskan itu nampak gaya meluluskan I kerna kesiyannnn yang amat sangat. Tak apalah...I bersyukur. Lepas tu, my sister pulak message I katanya, oii, aku dengar kau telepon Amma ye? Suka Amma ko telepon dia..hah, buat lah selalu. Iskk..malu I tau. Acquisition reban pun belum menampakkan hasil-hasil positive..dan I sudah rasa nak give up pun. Tapi bak kata loyar sabung ayam...yakin boleh, Insya Allah..kalau itu rezeki I maka jalan nya akan mudah..maka kuturut kan saja. Like she said, like everyone said..Insya Allah.


On the other hand, hidup merindu-rindu dan terindu-rindu memang lah payah. Dan kadangkala, saya rasa mahu bertukar menjadi ikan Tuna yang sejuk tubuh badan dan lebih suka tido dalam aircond dan tengok TV daripada ber Skype dengan saya. Akan tetapi dengan kerja saya yang tidak menentu, ada baiknya juga ikan Tuna itu membuat halnya sendiri... Bila saya baca sokabar recently, adalah keluar gambar KD berkahwin dengan boipren baru nya. Good for her. I think when you believe in something, then you must go for it. Beranilah membuat keputusan walaupun tak semua kesudahan itu adalah bagus.


Saya juga mahu memberitahu diri saya sendiri benda yang sama...buatlah keputusan. Ini adalah masanya saya fikirkan APA yang saya mahu. (Walaupun benda yang saya mahu tu belum tentu lagi ada hasilnya...)

3 comments:

Anonymous said...

i pray that you will be in Allah's blessings no matter whatever path you choose. As long as we have God in mind things will always work out in the end.

Anonymous said...

"InsyaAllah! InsyaAllah! Ada jalan nya..." (lagu Maher Zain versi melayu) -lobai-

Rosnah said...

salam hjh,
saya terpanggil utk memberi komen pada ayat hjh yg last tu.

"I think when you believe in something, then you must go for it. Beranilah membuat keputusan walaupun tak semua kesudahan itu adalah bagus"

pada suatu petang april 2011, tetiba saya terpikir yg saya ni dah 33 tahun, married for 10 yrs. anak sorang umur 5 tahun. selama ni sibuk dok pikirkan pasal org lain. i mean somi la, anak la, boss la, kerje yg tak seberapa, mentua la, jiran la. manjang nak jaga hati org lain. sibuk dok pikirkan nak perbetul kan keadaan. tiba2 ntah kan mcm mana saya mmg nekad dan sudah sampai masanya utk saya buat something utk diri saya sendiri. sebagai langkah pertama, saya telah menempah teket utk cuti selama sebulan ke states. tinggalkan semua nya. mmg dlm kepala tu dah tak pikir apa2 dah. lantak la org nak kata apa.

i had so much fun. tinggal dkt negara org selama sebulan tanpa menengok email kerje, tanpa bunyik telepon berdering2 (ofkos saya ada hubungi anak saya beberapa kali). alhamdulilah saya telah pun selamat sampai semula ke dunia reality pada minggu lepas.

bertitik tolak dari peristiwa tu, saya sekarang adalah lebih berani utk berbuat keputusan. saya dah jadik 'selfish'. org lain suka, ikut. tak suka saya, too bad. saya tak ada kuasa utk buat org lain suka pada saya. saya dah penat nak menjaga hati org lain.

motto saya sekarang adalah, kalau kita tak buat skrg, saya tak akan buat sampai bila2.

next imaginasi saya adalah utk menghabiskan sepurnama saya di spain & morocco.

semoga saya jadik lebih kuat mental and fizikal.....amin.