About Me

Tuesday, December 31, 2013

Masalah Yang Kita Misti Bagitau Orang (Ramai)

U
Uolss....bak kata homputis problems halves is a problems solved. 

Termasuk kah problem yang macam ini uolss?

I ni pernah la jugak menjadik pengamal media...so I tau la kenkadang problems yg dipublished dalam sokabar tu adalah problem buatan sendiri....ye lah...dah nama pun sokabar nyamuk kan?

But let say problem ni problem yang tidak palsu...bukan ke hal hal cenggini patut pi ke ruangan tanya doktor tak pun tanya mak bidan etc etc? 

Jangan la jadik macam I ye uolss...perut kucing I boncet sebelah I pi tanya loyar. Cerita specimen tahi kucing kat Doktor Gigi untuk tanya apa sakit. 

Put aside problem zakar di atas...err, nak je I jawab..kalau you punya barang kemas bagak dan menyerupai spec pak Mentari Court. ..apa kata abang gi je ngorat minah Mentari Court?  

Looking at the bigger picture. ..we tend to indiscriminate listeners when sharing problems. Wahh..apa itu? 

Sebagai contoh..problem laki bini....kita kan suka pi bagitau org lain daripada pi bagitau kat si dia yg pencetus problem itu. 

Tak pun..tengok je lah pesbuk...berapa banyak status updates berupa problems yang diwar war kan kat timeline yang berupa masalah peribadi yang sangatlah peribadi? 

Problems yang patut share macam....problem anak ganas tak pulak dia nak tanya pendapat orang...

Adakah sifat sifat kemaluan uhuksss ....seseorang boleh diukur dgn ketidakmaluan nya berkongsi hal dalam kain nya?

Atau...adakah stress memikir problem telah menghakis sifat sifat maliewww?

Is there a difference between mintak pendapat dan meluah perasaan? Meluah perasaan ni selalunya akan mengundang unsolicited advice yang kebanyakkannya akan berbunyi dan...bersifat puaka. Bila meluah perasaan via pesbuk...maka kenalah sedar pesbuk tu adalah tontonan umum so bila ada nasihat atau feedback puaka...toksah lah meghoyan naaa....

So...untuk selamat...gunalah kaedah coverina tanyalah Ustaz yang sering digunakapakai oleh para para bijaksana seperti Kiah dan Piah i.e. masalah sendiri yg di moonlight kan sebagai masalah kawan...

Sebagai contoh....

Salam Ustaz Jenal...
Saya mengesyaki swomi kawan saya ada menyimpan hati pada Pandak Maya Karing...sebab kawan saya terjumpa borang keahlian Kelab Peminat Maya Karing dalam wallet nya. Bila kawan saya tanya suami dia tak ngaku...suami dia kata dia minat Maggie Smiths yang tua tu (sebagai langkah coverina...ye lah MS tu kan dah tua)

Kawan saya bercadang untuk menyantau kedua dua swomi nya dan Pandak Maya Karing. 

Saya nak tolong kawan saya ni..sebab saya geram kat swomi nya. 

Apa pendapat Ustaz dalam hal ini? Psttt....ustaz ada contact bomoh power tak?

Yang benar,
Kiah bukan nama sebenar


Sent from Samsung Mobile

5 comments:

bilabudakkampungtravel said...

Hehe.. setuju. orang zaman sekarang apa barang pun mahu di share kat public. Paling nak muntah kalau ada yang share masalah rumahtangga & post gambar susu badan yang berjaya di tuai kat FB. Kat mana lah aib seorang perempuan

OOD said...

Masih aktif lagi rupanya!!! Yabedabeduuuu!

OOD said...

Tingah buek ulangkaji blog ni, bos lak tepon tanyo pasal meeting. Den jawab satu ayat dan disudahi dongan statement 'something laidet'. Tengok? Pengaruh tak baik kau ni... Hoih

Anonymous said...

skang ni aku nak kena komen pasal buah zakar ke pasal pesbuk eh?

oh, aku komen pasal pesbuk la..

Status
"Terima kasih abang kerana menghadiahi ayang dengan Note 3 sempena anniversary"

Anonymous said...

Kekdg sesetengah org nk publisiti..nk gak asa glamer..
~Jolie~