About Me

Tuesday, October 11, 2011

When You Should Go

The nasihat I always dapat from people close to me is 'jangan masuk campur hal washing machine orang'. And pasal tu jugaklah bila saya kena kumpul clinical hours dengan mendengar masalah-masalah orang, saya reject siang2 bila ada couple counselling ni...

Tapi semenjak dua menjak saya dah plan nak balik Malaya ni, saya macam terdesperate pulak nak cukupkan clinical hours saya tu. Supervisor saya kata...dalam email la sipompuan ni cakap pun...yang saya ni tak sepatutnya prejudice kat couple-couple bermasalah ni.

Wehh, prejudice ke saya?! Sebona eh...saya bukannya apa...bila manusia ada masalah kain baju dalam ni, masing2 tu tak akan mengaku salah. Puak2 jantan actually jarang yang ada masalah (kerna selalunya mereka ittew adalah punca segala masalah washing machine umah mereka tu) dan yang kesiannya, pompuan jugaklah yang terkedek2 mintak macam-macam.

Naturally I think, kita orang pompuan ni memang kayo dengan nafsu. Nafsu material, nafsu physical...nafsu social. Jarang jantan jumpa counsellor mengadu bininya kurang bercakap dengan dia. Tapi, tahukah kita berapa ramai antara kita yang sukaaaa mengadu bahawa laki kita tu semakin hari semakin bisu?

Orang jantan akan menggunakan alasan yang gf/bini mereka itu boring untuk mencari orang lain. Good for them, they can marry to four. Kita pompuan, kalau laki kita tu boring, kita terpaksa tahan aje...but boring tang mana yang kita tak tahan? Masa kita kawin dia dulu, dia happening ke? Selalunya pompuan yang rajin berhijrah dari minah happening ke makcik rambut gulung. Lagi mau komplen laki tak bagi perhatian naaa? Women seems to expect and hope their partner to change. They said...I don't expect much but it will be good if for the better. Very vague kannn?

Aruah boipren saya dulu...memang tak cakap banyak orang nya (tapi dgn pompuan lain, terserlah kegedikan beliau) dan dia jarang ber romantik2 dengan saya. Pada dia aksi paling romantik ialah bawak saya pi Old Trafford teman dia tengok bola. Tengok wayang? Tak pernah...janjinya nak bawak saya tengok wayang adalah serupa janji kaki judi tak nak beli nombor ekor lagi. Janji tinggal janji aja. Tapi...dia tu ada kelebihannya. Malah, sampai ke hari ni saya teringat kebaikannya...walaupun dia telah melukakan hati saya.

Okay, saya bukan nak cakap pasal saya. Berbalik pada couple counselling....can it work? It will if both want the same thing. People stay married for lots of reasons, one is they both hope things will get better and two, they don't dwell on small problems. Mana ada hati puas sentiasa, kan?

But what about set-set yang menyeksa jiwa laki/bini masing2 with no intention to change? God forbid kita dapat laki macam jahanam yang nak terajang bini...but if laki kita tu bangsa ikutkan aje napsu kita yang ngalahkan Donatella Versace tu dan pastu kita nak kata dia tu buhsannnnn? Memang laaa tak patott kann? Kalau pun kita sudah beralih arah..terjatoh centa kat Anuar Jen dan Anuar Jen membalas chenta kita, kan ke patut kita cakap sejujurnya dgn laki kita tu??? Chenta dah takda nak buat cemana kannn? Kita dok rasa laki kita tak membawa makna buatnya nanti lepas kita tinngalkan dia, kita dapat setan reincarnated baru kita tahu kannn....

People always leave it until late to speak out, masa ni chenta dah tak ada and without love, counselling berbakul pun tak jadi apa. So whenever ada orang cakap dia tak sayang laki/bini nya lagi...saya cakap...okay...leave him/her.

Most men will do that in a heartbeat. They know leaving it for much longer will make them more unhappy, talk about men moan women are selfish creatures kannn? So women who don't love anymore....do the right thing. Udah2 menyeksa jiwa laki/boipren anda. Kalau kita rasa kita ni tak bagus untuk dia, bagilaa dia carik pompuan lain. Dan you pulak, pi lah cari jantan yg tak boring yang menepati citarasa you yang happening tu.

I quote Kiah...I say this because I care....

Sent from my BlackBerry® wireless device

No comments: