About Me

Sunday, September 28, 2014

Clean Cut

Diam tak diam..meroyan tak meroyan..dah setahun jugaklah saya balik menetap di Malaya yg indah itu. Sebagai penduduk tetap UK, saya balik lah juga menunjuk muka kat Richmond Park dan juga di kedai fish n chips.

Ever since...I have lost some cats and friends too. Losing cats was rather traumatic. Ada yang cerai hidup dan mati. Cerai mati tu..nangis berpanjangan la jugak. Yang cerai hidup tu, entahlah...adakalanya terasa nak sasau. Cerai hidup selalu nya rasa macam takde closure kann? Sebab nya, we don't know where they went, and why..tau tau dah ghaib. Breaking up with a partner pun cenggitu gak..kalau dianya mati...at least ada gak lah kubur nak di visit (or NOT)  but kalau yang masih hidup, though dalam mahkamah syariah and masa nak berputus, dah habis segala sulh and discussion they exhausted, dah cakap reason why and why things didn't work out..hatta kalau terpaksa putus sebab samdol tu tertangkap or terada hubungan sulit dgn lain orang, you will still wonder why. People don't always tell you everything.
 
So, apakah definition sebenar clean cut itu? Adakah ianya habis dalam ertikata seperti habisnya hutang credit card dan rumah, maka kita dah takde apa-apa hubungan dgn sipemberi hutang tu lagi? Well...kalau dgn bank or kedai hutang boleh lah kann, clean cut dgn manusia tu sebenarnya tak ujud tau.Hiksss.
 
Ada yang putus dgn boipren lama. Ni kes chenta gorilla lah jugak...relationship punya meter dan berat kearah nak kahwin gitu. Tapi jodoh takda. Dua dua kahwin dgn orang lain. Tah sapa lah punya idea bernas yang suka nau kata..when they decided to enter into marriage, it be a new beginning. Baik jantan or pempuan. Kahwin is like a penyelamat gittew.
 
This often get blame when something turned sour. Ada yang kata they girl he married has changed etc etc. Padahal apalah sangat perubahan nya pun kalau tak size badan.
 
Then pompuan will say things like the jantan they married..pun dah berubah. Menjadi munyit.
 
Here's a theory. Human likes and prone to imitate what they think is good for them. Kadang kadang tu, common sense depan mata pun kita takleh Nampak so kita memerlukan bantuan partner kita tu. I used to go out with one selfish person. Cisss...so between us, kalau kita pergi travelling I lah yang akan selalu mengingatkan dia yang alangkah baik nya kalau dibelikan cenderahati pada sedara mara dia tu. Of course memula adalah bantahan seperti, eh..what for dan etc etc. Tapi sebagai partner yang berdedikasi dan juga, kalau orang puji partner you, bukankah you juga akan mendapat credit pujian jua? Maka kenkadang kita ambil inisiatif sendiri seperti membelikan buahtangan dan lepas tu pi lah cakap kat sedara-mara kita yang inisiatif tu juga adalah datang dari laki/bini kita juga (padahal takde nya)
 
Lama-lama, partner kita yang buruk perangai tu akan tersadar dari kelakuan buruk nya dan akan mengambil inisiatif sendiri...meniru perbuatan baik kita tadi. Ye tak?
 
Aruah Appa I, kenkadang mempunyai masalah social yang amat kronik. I remember yang dia boleh pergi rumah orang dan duduk di corner sensorang tak bercakap dgn sesapa. Nasib baik la my Amma tu kira pencetus ummah lah kira nya for she will ask her brother to pergi layan my Appa and pi buat all the small and big talk.
 
See, the wife sometimes need to take the lead. Kutuk laki pun adalah perkara yang perlu dibuat juga untuk menghilangkan stress but dalam masa yang sama, you would like it of people compliment on how your husband has changed so much since he married you, kan?
 
But of course, we can't help it when marriage didn't work out...kalau dah takde apa yang membuat kita dgn dia happy maka, cari je lah jalan lain. But as much as kita nak kata kita dgn dia clean cut, kita tetap jugalah setelah 600 ratus tahun akan dating still kata, my ex dulu camni, camni dan camni.
 
So yes...what's the clean cut all about? Nothing. We still have something unsavoury to say about each other. Amicable separation yg nak di vanggakan sangat tu setakat you tak cakar dia dan dia tak terajang you. Tu aja.



3 comments:

lost said...

betul lah Mak Ji. No clean cut. memories never dies :-(

lost said...

betul mak ji... no "clean cut". memories never dies :-(

Anonymous said...

Yup. X clean gak. Cuma lega x pyh nak risau n pikir munyit itu buat apa. Just lega. Shits happen. Move on je