About Me

Saturday, March 03, 2012

Plan B

Pernah tak you all ada plan B dalam hidup? Semua orang yang saya kenal...(err tak ramai ya, I kan tak ramai kawan) semuanya ada plan B. Every step of the way ada plan B. Most are to do with relationship. Hek elehhhhh....

Why hek elehhh? Adakah saya memperlekehkan plan B dalam kehidupan berumah tangga? Takkk...bukanlah itu maksudnya. Kenyakan Plan B kengkawan saya dalam rumahtangga bunyinya sama aje..yakni meninggalkan partner mereka. Nak salahkan mereka, tak boleh jugak. Rata2 nya laki masing2 tu kalau tak kaki pompuan, adalah kerbau balau yang malas lagi tak mendatangkan hasil melainkan menderma sperm aja. I think orang yang ada plan B ni adalah set2 yang kasih sayang dan centa kepada laki mungkin dah tinggal sebanyak gigi amit gurkha.

Sebenarnya kan you all, buat plan B ni, although ianya semacam memberikan sinar harapan walaupun semalap lampu night club kepada pembuatnya yang sedang berhati patah, adalah tak baik untuk emosi. Kenapa saya cakap ianya tak baik untuk emosi ialah...sebab membuat plan B itu hanya akan memalapkan apa saja jalan keluar dari masalah yang kita alami. Ish pening nya....

Plan B,C,D,F dan seterusnya...literally means...okay, if this one tak jalan..we will do that one.

There shouldn't be any alternative dalam hidup berumahtangga. Zaman mak-mak kita dedulu, kalau menyampah nak rak kat laki, still mahu bersabar sebab mikirkan anak2. Ye la...jantan kan rata2 nya masa tu breadwinner, kang kalau lari dari rumah, tak makan pulak budak2 tu.

For some, break up is the end of everything...trust lah..hubungan pak/mak lah..ipar duai la...mertua la. Gituh ke? Macam manalah kalau kawin satu kampung kan? Sure kena cari jalan lain lah taknak lalu lalang depan rumah keluarganya si ex tu.

I spoke to somebody recently. Adat orang berumahtangga, kadang2 bergoyang..ada ke takde angin pun. Some of us really take things for granted in the relationship. Kalau partner kita tu bangsa sangat penyabar and kita pulak tahu dia tu tak lah berapa nak rajin marah2, kita ni doklah membuat benda yang kita tahu dia tak suka. Sehabis2 dia marah pun, kita tahu mana levelnya and takdelah nak meletaknya perasaan dalam top list kita. Hati kita yang kita jaga dulu..hati orang lain, rosak sikit pun tak apa.

Patut ke?

Ada orang memang tak nak dan tak kan berubah...unless kalau pada pengakhirannya, dia tersedar you akan terlepas dari tangannya. And if you terlepas, you akan tetap terlepas and dia kena hidup dengan benda2 bangang yang dia pernah buat. Ada orang berubah selepas you tinggalkan dia...(err ni macam ex saya...bila saya pi rumah dia baru2 ni, boleh pulak dia buat2 benda2 yang selama ni saya dok mintak sampai kering leher) and pastu mulalah sedih sebab dulu tak nak make effort mendengar cakap2 saya yang dia rasa tak berapa pandai ni. Padan lah muka hang kannn? But masa nak putus dulu, ada la jugak ugutan2 nak bunuh diri...dan adalah jugak sekali saya kena pi spital sebab dia depressed masuk spital...

Dengan orang ini, setelah beberapa tahun menahan hati dengan centa yang semakin surut, I takde pulak nak ada getaway plan, walaupun kiranya, kalaulah dia halau saya dari rumahnya..manalah nak pergi dgn sedara mara takada. In the end, saya buat apa yang saya nak...saya biarkan dia buat sesuka hatinya dan bila kali pengahbisan dia kata sila keluar dari rumahnya yang takdelah cantik mana pun..(cewwah berlagak) saya pun keluar dgn senang hatinya.

The prospect of living alone...walaupun masa berdua puas dek sakit ati aje..is daunting. But still is doable. Looking back, I should have leave sooner...because by the time I left, we have lost everything that is keeping us together.

We recently became good friends. Something that I never thought could happened.

Back to you with plan B, will be plan B make you happier? What is the arrangement like...err, if you don't change your philandering ways maka diriku dan anak2 mu or just diriku akan blah dari diri mu, gitu?

Some, not all..relationships do change it course...we can grow out of love. We just do sometimes. We can love them with all our heart (and pants) today and the next year or so...still love but pants unstipulated. We can agree to...when sex is concern...carilah laki lain (dah nak ada boipren tak boleh kann?) or if we can live without physical presence of our laki, bagilah dia pi menyundal like tak hingat or kawin lain..and we do exactly what we want...keluar dgn kawan2 secukup rasa. Making plans when comes to relationship ni, serupalah dengan membeli masa untuk orang tu menyakitkan hati kita lagi and believe me, more and more reasons to undermine our feelings.

Hidup berdua ni, kalau centa dah tak ada..respect tu kena ada la...tak menjaga hati you makna..tak respect la kat you kan?

2 comments:

Anonymous said...

Best of luck babe,

From ur mental fren in london.

Anonymous said...

Oh i pegi la makan kat Plan B Bangsar nih. Tak sedap nok!!

Cumi Ciki