About Me

Sunday, July 24, 2011

Me And My Free Ears

Ingat kah anda-anda kepada Kak Katak tu? Alaaa...that lady from that school on the hill yang sedang buat PHD kat salah satu unibesiti kay West London ini...yeah, that one. Ha'ah..the one who worship the dog poo her husband trod on...cis!

Dimulakan dengan text message 'Hi, Makji, this is me Kak Katak. I hope you're still using this number. I had mine changed last year. Keep in touch ye.'

Memandangkan I ni banyak free minutes texts segala atas ikhsan Vodakpon tu, ye lah..I ni manalah ada kawan nak borak berejammm pun. Sombong lah katakan...tu lah, orang nak kawan dengan kita, kita tak sudi kan, Kiah?

So I called her. Soranya tersangatlah excited. Why lah? Nak kata I ni kawan baik dengan dia tidak lah, kawan cemmolots pun bukan. I remember that we didn't parted well. So apasal pulak dia excited mendengar suaraku yang merdu ni kan, Kiah?

Well, people always assumed yang I ni akan membongkang on my weekends but I was actually on a night shift replacing my colleague yang telah terdepressed atas kematian Amy RumahLabahlabah tu. Ye lah..Amy tu kan pernah masuk rehab kat Spital dekat rumah I ni and my colleague ni pernahlah jadi recovery worker dia. Khelass kau Markonah kerja dengan celebrity nah? Well, talking about omputih and their seribu macam alasan untuk tak masuk kerja. Kucing mati pun boleh depressed seminggu...tu belum lagi makpak mati...ada yang terus tak masuk kerja pun ada.

So Kak Katak tanya, you free tak? Let's meet..we can go makan-makan. Wahh..ajak I makan-makan ye? Layakkah diri ku yang tak berapa pandai ni ber makan-makan an dengan mu wahat budak KTK yang sedang membuat PHD oii?

I told her that I have to go to work, on emergency call...but not going to be that very minute lah...sebabnya I kena kerja malam. Dengan mega enthusiastic nya dia kata, if you are free now, I bley datang tempat you..err kat Twickjahanam tu kan??? (Err, I have since moved..but of course, we are not keeping in touch in any shape or form, manalah dia nak tahu kann?)

Wehh..Kiah, hati I mmg lembut. There is a hint of desperation there, however concealed in her excitement nak ajak I makan. So I pun berkata benarlah...telling her that I am only due at work at 9pm so I have good few hours, if she want to do coffee. Buleehhhhhh katanya, where? (Uishhh, gigih!)

So we met, kat Clapham Junction..ye lah..senang sikit lah I nak gi keroje pastu. Kak Katak said I dah kurus...of which hati I berbunga gumbira sebab masa I kat KL orang kata I gumuks. I felt so tak-tahu-nak-buat-apa kind of thing sebab its not that we can catch up from any last time pun. I don't really know much about her, apart from dia buat PHD and using the facility tempat I kerja foer her research. Oh yeah, I know vaguely about her hubs yang idok lah boleh divangga kan kewujudan nya (if you asked me lah...) and their daughter. But seriously after perjumpaan dgn laki dan kengkawan lakinya, I have no interest even to accidentally bump into him.

But of course, I have high respect for married woman and it will be so impolite not to ask about her husband kann...

' We are having problem now. I caught him 'main mata' dengan perempuan lain. In our house'.

For a second there, I nak tergelak pun ada...with her choice of words. Well, she doesn't strike me as a woman with harsh words..ye lah, some girls kalau tahu laki tak pun boifren dia main kayu 3,4,5 terus akan keluar statement zassstt..like 'si jahanam anjing babi setan toot toot tu pi kongkek etc etc dengan betina lain etc etc...wah, if that kind of words can be cartoon graphic sure kelaur gambar cangkul, parang, babi, api petir segala kannn???

Nak aje I cakap, tak kan lah you caught him 'main mata' aje dalam rumah you? Kalau setakat nak main mata, kat tepi jalan pun boleh...but no, this is not a matter of soft joke.

She offered me more stories..like dia halau her abang sayang kluar dari rumah, but abang sayang menangis pilu dengan kata-kata mana abang nak pergi etc etc. Her abang sayang mintak maaf brokbrekbrokbrek but Kak Katak kata hatinya dah terluka but atas dasar kesian she let her abang sayang kipping on her sofa and this has been been going on for 8 months. So, not in so many words she is telling me, walaupun abang sayang itu telah dinyah kan dari kamar peraduan mereka, abang sayang tetap lagi ada kemudahan berakcangkung makan tanggung ye?

Kak Katak didn't cry, as I had hope her too. I don't know and can't even guess how she is feeling. I didn't say much...ye lah, it is not like she ask me what to do. Lagipun, from experience, orang yang tengah ada masalah rumahtangga ni jarang nak dengar nasihat orang. Funny enough they will ask you for nasihat and when you tell them what you think is the best way forward, they will do exactly what's in their heart/head. So, lebih baik diam..dan ohh..ye ke, kesian nya..ohh, buatlah apa you fikir patut. Only offer that...as your both saving grace.

After lama jugak dia brok brek, Kak Katak look at me and said, you very quiet? Also stupid question to ask since she was talking non-stop dari tadi kang kalau aku menyampuk kau kata kurang ajar pulak. I said, do you expect me to say something? I was actively listening...you needed that, don't you? (Dalam hati kata, belajau sampai PHD tapi duhhhh)

Kak Katak change topic and said, I'm sorry I haven't been in touch...I was busy with my research blablabla and now problem ni pulak...

Errr....okay, one thing never change from our last meeting is that Kak Katak is very deluded. I layan saja...I am not in the mood to berbalas pantun or mencari gaduh.

Okay, the meeting lasted for 2 hours. I collected many info, about her husband's infidelity, her studies that is driving her mad and her daughter coming over for raya. She didn't ask about me at all.

Well, I'm glad she didn't because no information is as good as no existence. She will have nothing to remember about me.

6 comments:

NenetPenne (NP) said...

jantan always tak sedar diri..
makan ditaja semua tapi ada hati main mata dgn betina lain...
orang kalau dah kusut, always tak fikir dgn rasional... and sometimes buat kerja bodoh which seems to her as tak bodoh...

Green-ish said...

tak publish their comment tp they comment jgk in ur chatbox. extremist..kt mana2 pun tetap nak kempen politik.

aking said...

suruh kak katak tu cincang ciknek laki dia jd mince meat*opss*

Anonymous said...

err..i heran la...laki dia simpan depan mata, tapi anak kat malaya. Laki kat inglen wat apa??

Dalam hati kamu ada aku

Makji Esah said...

Hmm..Nenek..masalah siapalah agaknya tu?

Green-ish..tu lar pasal..hish..hishh..hish..nak bagi opinion kita karang, tahu pulak depa orang tu marah

Aking...wahh, mince meat nak buat apa uols, anjing pun tak nak makan...hahaha

Ohh, pakai nama semaran iye? Entah lah, aku tak tanya pulak..tapi dulu dia kata tak nak kacau budak tu sekolah.

Unknown said...

..wrong, lady..she will remember u as someone she can pour her heart out..u may not have done anything..but for two hours u listened..and to me, thats everything...cheers..:)